Alldeles för inrutat

Jag är inte bekväm med det inrutade schemat – 40 minuter hit och 60 minuter dit, nu är det rast och nu ska vi ha lektion. Vad är det som avgör att det är just tiden, klockan och schemat som bestämmer ramarna för lärandet? Eleven ville läsa bok efter bok efter bok. ”En till, säger eleven”,  ”Javisst, säger jag” ”Nääää, säger schemat”. När nyfikenheten, intresset och lärandet är på topp hos eleven, säger systemet ifrån. Jag gillar inte det. Ett tidsstyrt lärande, är det lärande det?

2 reaktion på “Alldeles för inrutat

  1. Nä inget schema….
    Lärande sker bäst i situationer där man är inspirerad, nyfiken, intresserad…. inte efter ett schema 🙂 Våga arbeta ämnesövergripande och ha riktiga mål, lär mig skriva för jag behöver få ut ett meddelande, lär mig läsa för jag behöver se vad som står här!

    Hitta vägen in i barnens värld för att hitta riktig motivation till lärande och utforskande!

Kommentera