Är det aldrig någon som kan sjösätta elevernas kreativa idéer

Vad ska jag göra med elevernass kreativa idéer till spel och appar? Just i dessa dagar har jag tre grupper av elever som skissar på förslag till olika spel som handlar om vinklar i matematiken.

Jag har inte tiotusentals kronor för att sätta elevernas idéer i verket för att tillverka en app eller ett spel. Jag har tittat på Scratch för att se om deras idéer går att omvandla där. Men jag vill så gärna att någon ”riktig person” – kanske en spelutvecklare kunde titta på deras skisser om ett vinkelspel så att eleverna kunde få feedback och växa i att deras arbeten är viktiga. Kanske är det naivt av mig att hoppas och tro men visst vore det fantastiskt om elevernas arbeten, tankar och idéer kunde tas på största allvar och inte enbart bli ett papper eller en skiss i en bänk eller låda i ett klassrum på Gotland…

 

11 reaktion på “Är det aldrig någon som kan sjösätta elevernas kreativa idéer

  1. Pingback: Feedback på app-/spelidé | Öpedagogen

  2. Hej Marie!
    Jag hittade tips om MIT app inventor idag på en blogg jag följer (http://cyber-kap.blogspot.com). Kanske dina elever kan bygga appar själva!? Jag har inte testat själv ännu, men jag blev riktigt nyfiken.
    Om ni testar vore det kul att höra hur det går!

    Ps! Tack för en bra föreläsning på lärarnas hus härom veckan:)

    • Hej Elisabeth!
      Men, du skulle ha kommit fram så att vi fick pratas vid 🙂
      Ska kolla länken.
      Tack för ditt engagemang. Jag återkommer med ett blogginlägg när jag vet var alla dessa idéer landar någonstans.

  3. Här håller jag med. Var med om detsamma när vi för några år sedan vann Snilleblixttävlingen. En lysande idé, som skulle gå lätt att få till i verkliga världen… men icke…. visst är det konstigt!

  4. Hej. Kanske det skulle gå med någon från Högskolan? Det finns ju de som går speldesign-programmet. Kan vara värt att testa :). Vad jag vet så sitter de hela dagar och programmerar spel och annat.

    Lycka till! Jag tycker det låter som en spännande idé.

Kommentera