Att låta eleverna få vara med

Utsikt över Visby innerstad

När eleverna får vara med och påverka innehållet i den undervisning vi har tillsammans kommer det upp frågor och funderingar som jag aldrig hade kunnat komma på. När undervisningsinnehållet kommer från eleverna blir de nyfikna, intresserade och motiverade inför kommande skolarbete.

Just nu har vi börjat att läsa Anna Janssons bok Förbjudna sopor. Och jag vill inte vara den som ska bestämma vad vi ska undersöka den här gången heller, det ska vara eleverna som ska göra det. Och hade jag bestämt hade det inte blivit de här intressanta sakerna som eleverna är intresserade av att undersöka:

  • jag tycker faktist att det ska handla om hur man ska slänga tvspel.
  • Vi kan åka till nån som har yrket sophämtare. Också kan vi fråga han om ur man ska slänga vissa speciella sopor.
  • Jag tycker det kan handla om pantburkar.
    Vi kan åka till Ica Maxi och se hur mycket folk pantar. Vi kan också åka till Toftagården och se hur mycket dom pantar.
  • Jag tycker att vi ska kontakta polisen. För att fråga om man får lägga soppor i någon anans soptunna. Om inte dom vet. Tycker jag vi ska fråga dom som tar hand om sopporna efter vi slänkt dom.
  • Jag tycker vi skall undersöka varför det kostar pengar att lämna sopor.
  •  jag vill undersöka hur många olika soptunnor det finns.
  • jag tycker att vi ska undersöka sopstaskonen. För att jag undrar varför fålk sleger saker som man fotfarande anvenda.
… och fler intressanta funderingar lär dyka upp.

Kommentera