Barns idéer styr skolan – vad händer då

Tänk om barns idéer, frågor och funderingar styrde skolan, tänk vad utvecklande skolan skulle vara då.

Jag läser i Lärarnas tidning om entreprenörskap i förskolan. Jag känner mig en aning avundsjuk på det jag läser och samtidigt funderar jag på varför skolan är/känns så styrd medan förskolan känns mer” fri”.

– Vi vill utveckla barnens kreativitiet. Få dem att tänka själva, hitta egna lösningar och komma på vad de själva vet. Vår uppgift är att utmana dem med olika frågeställningar och hjälpa dem att prova olika vägar.

Självklart gäller detsamma i skolan, att vi ska utmana eleverna och få dem frågvisa och nyfikna. Där känner jag att vi har liknande förutsättningar som förskolan, men det är i nästa citat som jag blir mer frågande:

-Eftersom det är barnens intressen och idéer som styr hur dagen ser ut, får man inte vara rädd för förändringar….Jag vet att många förskolor fortfarande har både grov- och finplanering men det har vi slutat med. I stället för att bestämma att vi ska plocka löv vecka 38 och måla dem vecka 39, frågar vi barnen vad man kan göra på hösten. Vi vill att de ska tänka själva…

Hur ser skolan ut när det gäller citatet ovan? Hur lägger vi upp skoldagarna – i 50 minuterslektioner eller i längre pass (kalla det tema, forskning, ämnesövergripande)? Bryter vi ner kurs- och läroplaner till grov- och finplaneringar? Om vi nu gör det, finns spontaniteten, kreativiteten och innovationen hos läraren och eleven, om varje minut, timme, dag, vecka, månad, termin och läsår är inrutat och ”färdigplanerad”? Kanske sticker jag ut hakan, kanske har jag fel, kanske rätt eller så spetsar jag till det en aning, men oavsett känner jag mig fortfarande avundsjuk på förskolan och dess organisation eftersom jag uppfattar den som friare, öppnare och mycket mer kreativ än den fyrkantiga och mer styrda skolorganisationen. Och hur kan det vara så, när förskolan har en läroplan att följa och skolan likaså, men organisationen kring verksamheterna ändå verkar vara så otroligt olika.

3 reaktion på “Barns idéer styr skolan – vad händer då

  1. Pingback: Entreprenörskap = geocaching? | Öpedagogen

  2. Pingback: Lgr11 – aktiva, kreativa och kompetenta entreprenörer | Öpedagogen

  3. Pingback: Entreprenör | Öpedagogen

Kommentera