Du borde väl veta

” – Du är ju lärare, du borde väl veta.”
Känner någon igen påståendet eller är det kanske en fråga? Svaret är i alla fall: ”Nej vi lärare vet inte allt men vi får ta reda på.” Bara för att vi har en lärarutbildning betyder det inte att vi fått med oss ”allt” i vårt lärarbagage. När jag gick ut från lärarhögskolan var det någon som drog en parallell med att ta körkort. ”Nu har du fått ditt lärarkörkort så nu är det dags att gå ut och fortsätta att lära.” Bara för att vi fick ett körkort innebär inte det att vi är experter på att köra bil eller lärt oss om alla vägmärken eftersom det kommer ständigt nya. Det samhälle som jag kom ut i som nyutexad lärare är inte det samhälle som vi idag lever i. Då diskuterade vi vad vilken  kunskap eleverna skulle ha med sig och det gör vi förhoppningsvis även idag. Den kunskap eleverna bar med sig då har antagligen ändrats idag. När jag gick på lärarhögskolan hade jag aldrig arbetat med datorer, idag är datorn det självklara verktyget i samhället.

Vad gör då läraren som inte kan eller vet? I mitt fall vänder jag mig oftast till mina kollegor på nätet – via mail, Twitter, FB eller bloggar söker jag upp den som jag tror kan hjälpa mig med mina funderingar och frågor. Jag är lärlingen och söker en som har mer erfarenhet än jag. Vi lärare kan inte kunna allt för vem kan det och vilken yrkesgrupp är redan fullärd? Jag tror också att det är viktigt att vi visar att vi inte kan och vågar söka oss vidare till andra som kan lite mer än oss själva. Att ha ett kollegium, oavsett om det finns på den egna skolan, i grannkommunen eller spitt över hela Sverige, ja till och med utanför vårt lands gränser, är en oerhörd resurs. Jag utvecklas varje dag, i stort som smått och det är oerhört lärorikt att vara lärare.

Och då undrar du kanske vad det är jag håller på att lära mig mer om. Jo – Google. Google!! tänker du, det vet väl alla vad det är. Jo, visst vet jag vad Google är men jag funderar på hur jag ska få mina elever, 10-13 år, att förstå vad Google egentligen är och hur det fungerar. Handen på hjärtat, vad kan du själv om Google? Vågar du visa din ”okunskap om Google” eller vi kanske ska ändra det till: Vågar du visa ditt intresse för vad Google egentligen är, vad eleverna behöver veta/kunna och vad det är vi ska undervisa om.

Skriv gärna en kommentar om just detta, ju mer vi visar vad vi kan eller vad vi undrar över, desto mer lär vi av varandra.
Bilder: Öpedagogen

3 reaktion på “Du borde väl veta

  1. Nej, det är just det – vi vet inte vad framtiden har att erbjuda, därför behöver vi kreativa och innovativa elever, inte faktaupprapande elever.

  2. Att människor i allmänhet tror att lärare ”kan allt” är väl en väldigt tydlig bild av vad man har för syn på kunskap. Som att det är något man lär sig och sen kan. Detta brottades jag mycket med på lärarutbildningen. Jag hade många studiekamrater som gnällde och skällde på lärarutbildningen för att den inte var konkret. Den kan inte bli konkret! Hur ska lärarna på lärarutbildningen kunna lära ut det som man behöver kunna i läraryrket på 3-5år??!! Kunskapen förändras ju ständigt! Nej det är därför man instället lär sig OM kunskap, HUR den tar form istället för VAD den är. Detta var väldigt svårt för många att ta till sig, väldigt många tror att det finns en färdig mall att följa (bl.a. vår kääääära utbildningsminister 😉 det är därför de är så negativa till lärarutbildningen och tycker att den är flummig, HA den kan ju inte vara något annat! Vem vet vad man behöver kunna och 20 år, eller om 10år för den delen!

Kommentera