Emil 4 år, iPhone, iPad och kreativitet

För tillfället lägger jag ner mycket tid på att utforska iPaden ur ett pedagogiskt perspektiv. I början fascinerades jag av alla appar och laddade ner hur mycket som helst. Efter att ha utforskat många av de nedladdade apparna inser jag att det finns många som fyller samma funktion. Det finns t ex en uppsjö av appar där du tränar färdighetsträning i de fyra räknesätten och jag inser att alla behövs ju inte? Och är det ”pling och plong” och ”hejarop” som våra elever enbart ska arbeta med? Nja, det tror jag inte utan jag hoppas och tror att iPaden kan skapa nya mjöjligheter i underivsningen – vilka vet jag inte än för vi står bara i startgroparna – men jag är nyfiken på vad som ska hända.

Just nu försöker jag hitta appar som jag kan använda i ett vidare perspektiv än enbart färdighetsträning och ”pling och plong”. Jag vill hitta appar som skapar kreativitet, nyfikenhet och kommunikation hos mina elever. Jag vill att de ska använda iPaden i dokumentationssyfte där de kan visa vad de gör med iPaden och i undervisningen i stort. Jag lusläser forum, bloggar och kollar YouTube-klipp – allt för att hitta de padagogiska vinsterna med att använda iPaden i undervisningen. Jag och eleverna har liksom inte riktigt kommit igång – men jag ser ett frö gro – jag tror att det finns hur många pedagogiska vinster som helst med iPaden.

Emil och hans telefon

Jag vill ge ett exempel: Jag har en systerson som heter Emil, han är 4 år och har just fått överta sin mammas gamla iPhone. Nu har han en egen telefon där han spelar spel och utforskar den digitiala världen. Emils telefon används inte enbart som en ”spelmaskin”. Emil och jag skickar mail till varandra, han från sin iPhone och jag från min iPad. Det är riktigt roligt, vi började häromdagen. Jag skickade först ett mail till Emil och så skickade han ett mail till mig, där han svarade på mitt mail och så där fortsätter vi. Jaha, tänker ni, 4 år och skriver mail – hmm?? Precis, han skriver inte utan han och jag använder oss av appen AudioMemos Tekniken skapar fantastiska möjligheter! Emil och jag mejlar ljudklippen till varandra. Vi kommunicerar utan den skrivna texten vilket jag tycker är lysande. Och det är det här som jag är ute efter med iPaden i undervisningen – Vilka pedagogiska vinster kan vi göra med olika appar där kreativitet och kommunikation står i fokus?

En reaktion på “Emil 4 år, iPhone, iPad och kreativitet

  1. Pingback: iPaden berikar och utvecklar elevernas lärande | Öpedagogen

Kommentera