En bok skapar undervisning för en hel termin

Om jag bara hade haft möjlighet hade jag arbetat med Anna Janssons bok Silverskatten under en hel termin, mer eller mindre varje lektion och så hade vi bloggat om allt vi hade gjort. Nu ser organisationen lite annorlunda ut så jag har en timme i veckan som vi arbetar med Detektiven Emil och vi. Men så fort det finns möjlighet till andra lektioner använder vi dem också. Det är fascinerande att en enda bok, på knappt 100 sidor skulle kunna skapa en hel termins arbete. Boken handlar om Visby innerstad, vilket är ett världsarv – därför arbetar vi nu med världsarven i klassen. 4:orna arbetar med Höga kusten och Stora Barriärrevet, 5:orna med Galapagosöarna och nationalparken Serengeti medan 6:orna arbetar med Frihetsgudinnan och Auschwitz. I engelska arbetar vi för tillfället med The little red riding hood – i boken Silverskatten skrivs det om Rödluvan och vips så kunde vi ta in den delen i engelskundervisningen. I bild ska vi prata om ordspråk/talesätt, vilket det finns en hel del av i Silverskatten. Sedan ska eleverna få måla ordspråken (det har jag gjort med tidigare klasser, vilket har blivit väldigt bra). Som hemkunskap fick eleverna baka kanelbullar eller chokladbollar och vilket det skrivs och äts om i Silverskatten. … och så här kan det fortsätta – matematik, historia, geografi och naturkunskap. Det är bara fantasin som sätter stopp eftersom jag kan förankra alla idéerna i kursplaner och läroplan.

3 reaktion på “En bok skapar undervisning för en hel termin

  1. Pingback: Matteboken – en källa till ämnesövergripande undervisning | Öpedagogen

  2. Hej! Jag såg just din inspirerande pratstund på Skolforum angående ert härliga Emil Wern-projekt. Wow! Jag vill börja NU!
    Jag har en liten fundering. Har det varit någon diskussion kring att kanske inte alla elever har tillgång till dator hemma och att det då kan uppstå känslor av orättvisa kring tillgången till bloggen?
    Jag arbetar just nu i en tvåa och jag vill så gärna att de ska få chansen att lära känna datorn och internet INNAN det är dags för dem att ge sig ut där på egen hand. Det som ofta dyker upp då jag diskuterar det här med kollegor är just rättviseaspekten. Kommer jag verkligen att ha tid med alla då de är så små? Kan alla träna hemma? Tänk om inte alla har dator hemma? Frågor som är jätteviktiga men som jag inte vill ska hindra IT-undervisningen. Vilka tankar har du kring detta? /L

    • Hej Lotta. Vad roligt att du blir inspirerad. Vi har inte haft någon som helst diskussion om tillgång till datorer eller rättvisetänk. Jag satte igång projektet utan att fråga, varken kollegor eller föräldrar. Jag berättade sedan när vi hade satt igång om bloggen på ett föräldramöte. Jag möttes bara av positiv feedback från föräldrarna.

      Det mesta skrivandet på bloggen gör vi i skolan. Eleverna har vid något tillfälle haft till uppgift att skriva hemifrån (t ex nu när de ska utvärdera vårt museumbesök). Om det mot förmodan skulle vara några ”datorproblem” på hemmafronten så löser vi det genom att eleven får göra uppgiften i skolan. Men jag ser verkligen inte ”rättvisefrågan” som ett problem och har heller inte stött på några problem. Om du är tveksam till att alla ska hinnas med, gör som vi – Låt eleverna säga vad de vill att bloggen ska innehålla så agerar du sekreterare – du skriver ner det de vill framföra eller så kan en elev vara sekreterare. Det är som jag säger i filmen ett ypperligt tillfälle att diskutera skrivande och dess innehåll tillsammans, alla lär av varandra. Jag ser inte heller bloggen som en ”hemuppgift” utan något vi gör tillsammans i skolan och där kan alla vara delaktiga – både individuellt och i grupp. Så sätt igång – öppna upp ditt klassrum och låt oss andra ta del av vad ni gör och vad ni tänker för spännande tankar i er klass.
      Hälsningar Marie

Kommentera