Avancerad lektion i källkritik?

Vi fick en förfrågan från Radio Gotland om de kunde komma ut och göra ett reportage om hur vi arbetar med källkritik i skolan. Detta efter att Radio Gotland fått nys om just detta i Twitterflödet då eleverna och UR-pedagogerna hade en diskussion med varandra och visst fick Radio Gotland komma på besök.

Under inspelning av reportaget granskade vi en artikel om norrsken som Radio Gotland publicerade igår. Det blev många och intressanta diskussioner (som vanligt) om hur man ställer sig källkritiskt till en källa. Vi granskade bl a:

  • bilden i artikeln – Var den manipulerad/redigerad? Var den verkligen tagen i onsdags natt? Var det upphovsmannen som tagit bilden eller hade han i sin tur lånat den någonstans ifrån.? Frågorna blir ofta fler än svaren i sådana här diskussioner.
  • texten i artikeln – Här blandades åsikter och fakta och hur skulle vi ta ställning till det? Något som måste undersökas vidare.
  • länkarna i artikeln – Varför länkar Radio Gotland till en Facebookartikel? Är det trovärdigt? Vem stod bakom Facebooksidan?
  • källorna – Var de primärkällor eller var det sekundärkällor? Viktigt att veta och känna till.

Och så fortsatte diskussionerna. Besöket var ganska snabbt över och resulterade i det här ljudklippet och reportaget. Vill också passa på att säga att jag är så stolt över eleverna och deras kloka tankar och kunskaper kring detta. Nu är det upp till oss på Eskelhem skola att arbeta vidare med att kolla upp bildens upphovsman, faktan kring norrskenet och kanske se om vi kan hitta vem som står bakom Facebooksidan som Radio Gotland länkade till.

Som jag skrivit tidigare – det här är livsviktiga saker vi undervisar om. I de sociala medierna hör vi ofta uttrycket Viktigt och på riktigt och detta är verkligen ett sådant område. När eleverna blir medvetna kan de ta ställning för eller emot och det är först då de kan göra medvetna val.

Slutligen tyckte reportern att det var en hyfsat avancerad lektion i källkritik. Det höll inte elverna med om alls utan tyckte att det är väl lite så vi alltid brukar göra.

Källa på det!?

3 reaktion på “Avancerad lektion i källkritik?

  1. Pingback: Putinkudde blev skämskudde | Öpedagogen

  2. Pingback: Bloggsvepet, vecka 13 | @UR_Pedagogerna

  3. Imponerad av ert arbete ungar! Det här med källkritik är bra att ha med sig i sin vardag och de sociala media ni kanske hanterar dagligen. Att ta kort av ett kort och kalla sig ägare har jag uppmärksammat men när kan man göra så? Och vem synar vad ni och andra gör? Jätteintressanta lektioner brukar det bli! Lycka till och jobba på!

Kommentera