Gör Creative Commons muntligt

Jag har diskuterat upphovsrätt med ett härligt gäng lärare och vi kom fram till att det är svårt att undervisa om upphovsrätt och vi undrade när vi egentligen ska börja undervisa om upphovsrätt, hur gamla ska eleverna vara för att förstå. Eller är det okej att strunta i att undervisa om upphovsrätten och låta elever Googla bilder helt fritt eller hur gör vi?

Vi diskuterade Creative Commons och att det är svårt och bökigt att lära yngre elever om licenser och länkarna och upphovsmännen och ja ni vet – ”allt”. En lärare som undervisar i de yngre åldrarna kläckte en bra idé. Om t ex eleverna i årskurs 1 lånar en Creative Commonslicenserad bild för att ha på klassbloggen eller använda i det egna arbetet så kan vi lära eleverna muntligt hur det går till. Vi kan säga att den här bilden har t ex Lena gjort och hon vill att vi ska tala om att det är hon som har gjort bilden och att vi inte får ändra något på bilden och att vi får inte tjäna pengar på den. Vi kanske kan strunta i att lära dem att man länkar hit och dit. Det här är kanske första steget som gör att de allra yngsta eleverna förstår idéen med att de ska tala om vem som faktiskt äger bilden och följa de licenser som gäller. Det här tillvägagångssättet kanske även gäller lärare som är nyfikna och vill lära sig mer om att använda Creative Commonslicenserat material i sin undervisning – börja med det muntliga och lär tillsammans med eleverna.

En reaktion på “Gör Creative Commons muntligt

Kommentera