iPaden berikar och utvecklar elevernas lärande

Som jag skrivit om tidigare håller jag på att utforska iPaden i min undervisning. Häromdagen fick eleverna prova iPaden för allra första gången. Jag gick inte igenom något utan var bara nyfiken på vad som skulle hända då eleverna hade iPaden i handen. Några elever övade bråk, andra adderade, någon ville inte alls pröva på medan andra vek origami.

Här nedanför är ett klipp där två elever hittar en origamiapp och med hjälp av den ser hur de ska vika en figur. De samarbetar, kommunicerar och löser problem tillsammans. Jag vill gärna att eleverna arbetar minst två stycken kring en iPad eftersom jag märker att det diskuteras, argumenteras och motiveras när de samarbetar kring iPaden. Det där med lägereldseffekt gillar jag skarpt. Jag tycker att klippet tydligt visar hur modern teknik berikar och utvecklar elevernas lärandede. Här behöver inte eleverna läsa sig till en beskrivning utan får hjälp att se hur de ska vika. De kan spela om klippet flera gånger eller välja en steg-för-steg instruktion.

En reaktion på “iPaden berikar och utvecklar elevernas lärande

  1. Pingback: iPaden – ett modernt verktyg | Surfplatteprojektet

Kommentera