Jag ler en aning och ser fortsatt undervisning

Jag ler åt elevernas fantasier men ser också en hel del att undervisa om när jag läser mina elevers tankar på vår matteblogg  Det eleverna gör är en fördiagnos. Jag ser hur de gör, hur det tolkar uppgiften och ser därmed också hur jag ska fortsätta min undervisning och utveckla deras matematiska tänkande.

Jag är inte så intresserad av om det blir rätt eller fel, jag är mer intresserad av vad det är eleverna visar att de kan och vad de behöver stöd med för att ta sig vidare. Jag kommer ihåg när jag en gång tentade i en matematikkurs på lärarhögskolan. Vi fick elevexempel på ett matteprov och vi skulle inte rätta provet utan se vad det var eleverna gjorde, vad de kunde och vad de behövde fortsatt undervisning om. Då tyckte jag nog mest att det var konstigt, idag tycker jag att det är precis som det ska vara.

2 reaktion på “Jag ler en aning och ser fortsatt undervisning

  1. Min spontana tanke är att du beskriver hur det kan vara i en grundutbildning och hur bra det blir tillsammans med kombinationen erfarenhet. Det får mig också att fundera över hur man kan få det som verkar vara en märklig uppgift i en utbildning att bli mer tydlig i sitt syfte.

    • Ja, det var så jag tänkte och du klädde de i tydliga ord.

      Ja, hur ska vi få uppgifterna att bli tydliga? Det är svårt att göra saker i teorin utan att praktisera dem i verkligheten. Vi borde ha fått gjort ett matteprov på vår praktik och sedan fått granska de uppgifter eleverna hade gjort. Då hade kopplingen mellan tentauppgift och verkligheten blivit väldigt tydlig.

Kommentera