Kängurur, advenskalendern och problemlösning

Två problem hämtade från Nämnarens adventskalender gjorde stor skillnad i klassrummet. Jag skrev upp problemen på tavlan och vips så var alla elever igång. Det löstes på lite olika sätt – en del ritade medan andra gjorde tabeller men alla löste problemet om nissarna. Diskussionerna tog fart i de par som arbetade tillsammans. De löste den första uppgiften och snart den andra. Sedan ville eleverna bara ha fler och fler och fler problem att lösa. Eleverna tyckte att problemen var hur roliga som helst, kunde de få göra fler? Absolut!

Jag kom att tänka på denna problemlösningslektion när jag läste Maria Asplunds korta artikel i Nämnaren nr 4/12 om hur hon använder Kängurumaterialet med sina elever. Jag håller med Maria, materialet är en guldgruva. Det var intressant att höra hur Maria arbetar vidare med problemen tillsammans med sina elever och framför allt vilka frågeställningar eleverna får arbeta med. Jag lånar dem och tänker använda dem tillsammans med mina elever 🙂

Kommentera