Kommer inte eleverna till konsten får konsten komma till dem

Jag har varit på resa i Danmark. Jag träffade den lilla havfruen i Köpenhamn och en massa lustiga figurer på Louisiana. Jag vet inte om det är enbart jag som hela tiden tänker in skolan i de saker jag som privatperson besöker. Jag kanske inte tänkte på det när jag var där men när jag sedan tittar på mina fotografier startar tankeverksamheten. Jag tror inte att våra barn och ungdomar är speciellt vana att arbeta med konst – att diskutera och fundera kring konst. Jag är på intet sätt någon specialist i frågan – bara intresserad av konst – allt från tavlor till konstiga skulpturer och installationer. Att få möjlighet att komma till Louisiana var verkligen bättre än vad jag hade trott från början. Hur kan vi då få in konsten i skolan? Ja inte vet jag men jag hade mina funderingar efter att ha tittat på följande bilder:

Den lille havfruen, Köpenhamn

Först tänkte jag inte alls ta den här bilden. Vad är det för roligt att fotografera ryggen och baken av den lilla havfruen? Jag hade velat stå där alla de här människorna står – på land. Jag satt och guppade runt i en båt, men jag tog i alla fall bilden. När jag sedan tittade på den undrade jag hur Den lille havfruen kände att sitta där, alldeles naken, på en sten. Betittad, ideligen fotograferad av turister och andra intresserade. Frös hon? Tittade hon avundsjukt på alla kläder som de fotograferande människorna bar? Hade hon något favoritplagg – hatt, rock, kjol, strumpbyxor eller varma vantar? Var hon trött på alla som hela tiden tittade på henne? Blev hon glad över att se någon bekant eller ville hon gå därifrån, sitta på ett varmt fik och ta en kopp varm choklad? Kanske hon uppskattade sin resa till Shanghai där hon fick se nya saker än de hon dag in och dag ut har möjlighet till.

Och hur känns det för Den lille havfruen att ha folk stirrandes på sig, bakifrån, utan att kunna vända sig om? Det här och mycket annat skulle kunna vara en intressant sak att diskutera och arbeta med i skolan. Frågeställningarna skulle kunna visas i text, bild, animationer, drama – ja fantasin sätter bara gränserna.

Louisiana stod fantastiskt vackra skulpturer och jag fastnade för The large frog av Max Ernst. Jag tror att barn skulle kunna tycka om honom/henne. Jag såg framför mig hur eleverna gjorde serier, där The large frog var huvudpersonen. Tänk vilka fantastiska äventyr han/hon skulle få göra med hjälp av elevernas fantasier.

The large frog by Max Ernst

The large frog kanske skulle vilja ta med sig sin kompis, tänk vad mycket roligt, spännande eller läskiga saker de skulle kunna hitta på, med hjälp av elevernas kreativa fantasi.

Så här i efterhand önskar jag att jag hade filmat skulpturerna. På så sätt hade de blivit mer levande för eleverna och kanske lättare för eleverna att få en relation till. Vad vet jag men jag vet att vi ska arbeta med konst tillsammans med våra elever.

2 reaktion på “Kommer inte eleverna till konsten får konsten komma till dem

  1. Tack!

    Du kan väl ta in bild i de ämnen som du undervisar i? Skriv en engelsk berättelse om The large frog. Var i världen skulle The large frog vilja resa – geografi, osv.

Kommentera