Låsa in blyertspennorna för att sedan boka dem

Jag har haft förmånen att ha iPads i mitt klassrum under några år. Inte så att vi kan arbeta 1:1 men vi har haft dem tillgängliga hela tiden. Vi har använt dem till många olika saker: färdighetsträning, blogga, twittra, kommunicera, filma, fota, redigera, skriva, Skypa, upphovsrätt, nätsäkerhet, ja listan kan göras lång. iPadsen är ett naturligt verktyg i mitt klassrum.

Nu har en kollega på en annan skola kontaktat mig och undrat hur vi gör på min skola med våra iPads eftersom den skola där kollegan arbetar har ett bokningssystem. Ipadsen är inlåsta och får bara användas om en bokning är gjord. Rektor har bestämt så. Jag själv tror inte att det är rätt väg att gå. Jag tror på tillgängligheten för att iPads ska användas som ett av många verktyg i klassrummet. Inte skulle vi väl låsa in en klassuppsättning pennor som vi sedan ska boka när eleverna behöver använda dem.

Av ren nyfikenhet ställde jag frågan om hur andra gör med sina iPads i Facebookgruppen Ipads i förskolan och skolan och jag fick svar.

7 reaktion på “Låsa in blyertspennorna för att sedan boka dem

  1. Jag är förespråkare för ny teknik och modern undervisning. I den bästa av världar skulle alla haft det som du, men om man bara har några Ipads på en skola, så tycker jag att det bättre med bokningssystem, än att bara några få elever får tillgång!

    Hos oss har vi det, för avgränsade projekt, funkar bra!

    Jämförelsen faller på sin orimlighet, med tanke på prisskillnaden mellan IPad och blyertspenna, eller?

    • Hej Marie

      Det är just tillgängligheten som jag förespråkar, inte det avgränsande projekten. Jag har hellre en iPad i klassrummet än 5, 13, eller en hel klassuppsättning som jag måste boka för att använda dem. Bokningssystemet skapar inga förutsättningar för spontanitet och tillgänglighet i undervisningen. Om iPaden ständigt är en del av undervisningen finns den och omvärlden ständigt närvarande i elevernas lärande vilket gör att det blir ett naturligt verktyg att använda för eleverna. Delar man upp de få iPads som finns på skolan kanske det räcker till en iPad/klass och då får alla tillgång.

      Jag funderar över huvud taget inte på några prisskillnader, för mig är iPads och blyertspennor olika verktyg som eleverna behöver för att utveckla sitt lärande, därav jämförelsen.

      Glad att bokningssystemet fungerar för just er.
      // Marie

      • Omvärlden kan finnas i klassrummet på andra sätt också. Klassrumsdatorer, laptop, tidningar…

        Det är problematiskt när ett verktyg, som vi är överens om att IPads är, tillmäts för stor betydelse. Jag får inte uppfattningen att du tänker så, men alltför många tror på ”frälsningsläror” och universalverktyg som ska lösa allt! Typ IPads…

Kommentera