Minecraft gör mig osäker

Och så var det det här med Minecraft. Jag vet varken ut eller in eftersom jag inte riktigt förstår mig på vad det är eller vad det går ut på. Ska vi i skolan använda oss av spelet eller ska vi det inte? Vi hade ett tag gratisappen nerladdad på vår iPad i skolan (till elevernas stora lycka) men när jag hörde eleverna prata om monster, vargar och döda – drog jag snabbt öronen åt mig och raderade appen omedelbums – utan att riktigt ta reda på mer om innehållet eller lyssna på elevernas argument varför de ville ha spelet kvar. Kanske är jag gammalmodig, kanske är jag en aning feg eller så fattar jag absolut ingenting – men jag agerade väldigt fort – ett knapptryck så var spelet borta. Jag som alltid pratar mig varm om digitala verktyg och spel i undervisningen fegade ur då något som jag inte riktigt visste hur jag skulle förhålla mig till, gjorde mig osäker.

Efter min panikradering av Minecraftappen har jag har läst Micke Gunnarssons blogginlägg På tal om skolifiering – välkomna till Maffiaminers och ett annat blogginlägg där elever i år 6 visar hur de använder Minecraft i skolan och tycker att spelet ska ”klassas” som ett program att använda i skolan då de hänvisar till NO, matematik och SO. Se killarnas film här:

Per Falk har också djupdykt i Minecraft – Minecraft i skolan – frågor och ett videoklipp.

Idag satt jag med ett gäng elever i matsalen och jag frågade nyfiket mest hela lunchen om vad Minecraft är, vad det går ut på och varför eleverna ägnar så stor tid åt ett spel som jag inte verkar fatta någonting om. Eleverna berättade att de föredrog Minecraft på datorn, då appen tydligen inte var riktigt lika bra. Några av eleverna tyckte mest om Minecraft för att de byggde och skapade medan andra tyckte om det för att de på YouTube kunde kolla på filmer som andra spelare gjort för att lära oss oinsatta. Runt bordet pratades det om MinecraftWiki, chat, att ha Skype uppe samtidigt som det Mincraftades. Det pratades en hel del om saker som jag tyckte att jag förstod när vi satt i matsalen men som nu känns en aning diffust. Jag fick tips av mina elever om att gå in på Minecrafts hemsida för att där lära mig mer om spelet och även ladda ner spelet så att jag skulle förstå.

Så nu till er som använder er av Minecraft. Varför ska jag använda det i skolan?

8 reaktion på “Minecraft gör mig osäker

  1. Jag är lärare och jag gillar Minecraft skarpt, dock inte med koppling till pedagogik då jag har svårt att se några vinster. Däremot har jag använt Minecraft som exempel flera gånger i samtal med elever som jag vet spelar. T.ex. kräver alla större projekt i spelet stort tålamod och en ordentlig planering, något de kan lära sig av då de ska planera upp ett eget arbete i något ämne. Jag har även lyckats ”få igång” elever som aldrig tidigare skrivit berättelser genom att be dem utgå från sin egen Minecraft-värld när de skriver.

    • Hej Bera
      Gillade idén om att ha något att utgå från när eleven ska skriva berättelser!
      Marie

      • Jag gömde ju säga att man enkelt kan stänga av monstren i spelet genom att spela på svårighetsgraden peacefull. Även om man har monster ”på” så är våldet i spelet ganska städat, inga avhuggna huvuden och blod med andra ord. Om du dödar en fiende, eller ett djur för att få mat, så välter det omkull och försvinner i en rökpuff.

  2. Jag använder det inte nödvändigtvis inte i skolan, i alla fall inte för alla elever. (Några elever uttrycker sig betydligt bättre när de får använda Minecraft som redovisningsform.) Däremot tycker jag att det är viktigt att man som lärare sätter sig in i och visar sig intresserad för sina elevers fritidsintressen.

    Med en del elever, inte alla, är det förexempel superlätt att få barn att förstå fenomenet area (vilket förvånansvärt många elever tycks ha svårt att koppla) om man använder sig av minecraft-referenser.

    Såg ditt inlägg för ett tag sedan och har liksom klurat på en kommentar och glömt bort mig på vägen. Kom ihåg ditt inlägg när jag såg det här klippet. Har inte kollat klart än men det kanske kan ge något i samtalet?
    http://www.ted.com/talks/brenda_brathwaite_gaming_for_understanding.html

    //K

  3. Minecraft rör också om i huvudet för mig. Mina ettor berättar varje måndag morgon om allt fantastiskt de gör i det spelet!?! Jag tycker spontant att grafiken är kass, men kan konstatera att eleverna måste bli duktiga på att se hela ”världen” framför sig. Jag blir helt yr när de går runt… Åldern kanske 😉 Min svåger som är apputvecklare och genuint dataspelsintresserad, tycker att spelet är genialiskt. Det är enkelheten och möjligheterna att kunna bygga upp sin egen värld som är det stora. Grafiken tycker han är supercool och retro. En av killarna i min klass såg en dag en klass som hade gjort vad han kallade ”minecraftbilder” på bilden. Det visade sig vara olika bilder som klassen hade gjort på cm-rutat papper! Det såg precis ut som grafiken i minecraft, men läraren var helt ovetande om denna likhet 🙂 Kanske kan man koppla garfiken som en del till bildundervisningen? Jag är också sugen på att ta det längre, men hur?

Kommentera