Mobiltelefon – kommunikation, problemlösning och avkoppling

Får jag använda mobiltelefonen?
Det är sorgligt att eleven ens ska behöva fråga men frågan innehåller också något viktigt.

Sorgligt eftersom eleven inte borde fråga om de får använda mobiltelefonen eftersom mobiltelefonen är en självklarhet i undervisningen och en självklarhet hos eleven, en del av dennes liv. Eleven har mobiltelefonen i sin ficka, redo att plockas fram för kommunikation, problemlösning och/eller avkoppling.

Viktigt eftersom mobiltelefonen är ett verktyg. Tänk dig själv att räkna ut hur man ska omvandla 151 ft till meter. Du måste multiplicera och dividera, hålla siffror och decimaler i i huvudet och omvandla cenimetrar till metrar – då använder vi mobiltelfonen för problemlösning. Vid avkoppling kanske en ljuv musikslinga hörs och vid kommunikation skickas kanske några rader från den ena till den andra eller ett fotografi skickas för att eleven vill berätta och visa något. 

Och hur gör du? Fixar du att jonglera med siffror och decimaler i huvudet eller använder du dig också av ett hjälpmedel som finns nära till hands. Hur och med vad kommunicerar du och vad använder du när du vill lyssna på något avkopplande?

3 reaktion på “Mobiltelefon – kommunikation, problemlösning och avkoppling

  1. Mina elever är vuxna, eller i det närmaste vuxna. De har slutat fråga om de får använda mobilen, de tar det för givet, och det gör mig glad. Den är ju så praktisk! De har kalendrar, de tar bilder av det som antecknats på tavlan, de kommunicerar med varandra, de viskar inte och kastar inte lappar utan skickar supertysta ostörande små meddelanden, de påminner varandra om klassrumsbyte, räknar och googlar. Vi har plötsligt, utan att behöva släpa in tunga böcker, hela uppslagsverk i klassrummet och hittar, när vi inte minns, namnen på varenda riddare vid runda bordet eller vem som målat den där tavlan på väggen på ett ögonblick.

  2. Pingback: Matematikundervisning: Roliga frågor kring kor och människor | Anne-Marie Körling

Kommentera