Mysterycacher – att skolarbeta på riktigt

.. och så kom jag på en sak till som skulle kunna användas i skolan när vi pratar om geocaching. Det finns mysterycacher – där du måste lösa en gåta först för att få koordinaterna till den plats du söker efter.För att kunna lösa dessa mysterycacher måste du ut och surfa runt på nätet, leta i böcker, fråga någon som kanske vet, ringa/maila en vän eller på något annat sätt lösa mysteriet. Med andra ord leta, pröva dig fram, göra antaganden, lösa problem, reflektera, argumentera, kommunicera …

Visst låter det som en skoluppgift, fast den är mer på riktigt än vad vanligtvis många av våra skoluppgifter faktiskt är. Ju mer jag tänker på det desto mer självklart blir geocaching i skolans värld – en kombination av det teoretiska, praktiska och miljömässiga. Det som skapar problem för mig är att det inte är så lätt att ta 26 elever runt på Gotland för att söka efter cacher. Kollektivtrakfiken är inte riktigt vad den borde vara. Men problem är till för att lösas, även för en lärare – allt går bara man vill. Keep on geocaching!

4 reaktion på “Mysterycacher – att skolarbeta på riktigt

  1. Pingback: Eleverna geocachar | Öpedagogen

  2. Det här är en riktigt rolig idé som jag ännu inte hunnit pröva, men den går ut på ett mysteriespel där eleverna jagar ledtrådar på webben, söker instoppade ledtrådar i böckerna på biblioteket och sedan jagar koordinater i närmiljön runt skolan. Jag såg litteraturhistorien i min svenska B-kurs.

    Och Gotland är väl som gjord för mysterier… 🙂

    • Ja, Gotland den magiska och mystiska ön.
      Och jag har blivit äventyrlig – klättrar på klippor och står i ormbon. Geocaching är något utöver det vanliga 🙂

Kommentera