QR – Quick Response

Första gången jag kom i kontakt med QR koder var på TeachMeet 2010 Skolforum. Josef Sahlin från Årstaskolan berättade hur han och hans klass lade ut QR-koder i Årsta för att folk som hittade dem lätt kunde länkas vidare till deras blogg och arbete om Årsta. Jag måste erkänna att jag då inte riktigt fattade vitsen med det (och det kanske jag inte riktigt gör nu heller) men jag tycker om att lära mig nytt. När jag lär mig nytt kan jag också ta ställning till om det nylärda är något för mig att använda mig av eller om jag  helt ska lägga det åt sidan.

Igår kom jag via Länkskafferiets länk om Sandra Wisstings QRkalender ett steg till i mitt lärande om QR-koder. Jätteintressant är Sandras QR-kalender med YouTubeklipp. Detta gjorde att jag, Sandra och Christina Löfving hade ett kort snack på Facebook där jag undrade vad vitsen med QR-koder egentligen är. Det i sin tur gjorde att jag laddade ner en app till min telefon och att jag även fick tips om denna prezipresentation.

Jag ser möjligheterna, men har inte riktigt kommit på hur jag ska få eleverna med på tåget eftersom de inte äger telefoner där de lätt kan ladda hem appar. Här ber jag dig som läser om lite tips och idéer kring detta eftersom jag tror att eleverna skulle kunna gilla QR-koder och se möjligheterna kring dem. Och nu när jag vet vad QR-koder är börjar jag faktiskt se dem i min närhet – på kuvert, på min lönespecifikation, i tidningar och på annonser. Det är intressant hur koderna helt plötsligt bara finns där i min närhet. De har säkert funnits där tidigare men jag har inte noterat dem då. Så nu går mitt lärande vidare i QR-världen. Och du, man kan även brodera en QR-kod eller åka buss med SL eller köpa manschettknappar  eller så går du på en konstrunda. Och vill du skapa egna QR-koder kan du göra det t ex här – hur lätt som helst. Bara att göra och spara, se min första kod i början av detta inlägg! Så nu är det dags för oss i skolan och fundera hur vi kan använda QR-koder i skolan -du och jag.

Och så ser jag möjligheterna med QR-koder och geocaching.

6 reaktion på “QR – Quick Response

  1. Pingback: Quick respons med QR-koder i undervisningen at IT-mamman

  2. Skolsverige och dess personal utvecklas enormt via sociala medier. Jag är så glad att jag kan vara en del av detta 🙂 Plingeling!

  3. Visst är det kul, det här med det gemensamma lärandet! Tänkte mig en karta när vi diskuterade på Facebook; vi sitter på tre olika ställen i Sverige och lär varandra om sånt som intresserar oss alla. Rätt häftigt.

    Det går faktiskt riktigt bra att använda vanliga telefoner också, bara de har kamera och någon slags uppkoppling så att man kan ladda ner en programvara. Kolla här: http://www.i-nigma.com/SupportedDevices.html

    Jag har inte heller hittat något klockrent område, men tillsvidare nöjer jag med med att jag och eleverna har roligt..och som sagt, nu ser man QR-koder överallt!

  4. Heej!
    Ja visst är det fantastiskt, vi hjälper varandra en bit på vägen hela tiden – det var nog meningen att vi skulle hitta varandra. Nu är jag mest ”bekymrad” över snön som faller. Hur ska jag nu kunna hitta några geocachar?

  5. Ja men detta är ju underbart!!! Förra veckan så spana jag på en mysteri som jag inte fatta nåt av, den hade just en sån här QR kod, de visste inte jag var det var! Sen senare på dagen var jag vid observatioriet och letande efter en annan cach och där fick jag se en annan QR kod som det stod jupiter brevid….aha tänkte jag det har nåt med planeter att göra. Och vad hittar jag här hos dig….SVARET!
    Konstigt hur mycke saker kan komma till en samtidigt…tror iallafall jag måste köpa en iphone nu!
    Ha det gott i kylan, imorgon blir det långkallsingar///lotta

Kommentera