Respons på ett positivt och utvecklande sätt – svårt eller lätt?

Och så var det där med kommentarer – igen. Eleverna har ibland till uppgift att kommentera andras blogginlägg, det kan vara ett arbete som görs i skolan eller hemifrån. Jag ber dem att kommentera olika saker med olika syften. Däremot har jag på senare tid insett att jag inte alls har undervisat, diskuterat eller prövat mig fram tillsammans med eleverna kring hur vi skriver och ger positiv och utvecklande respons/kommentarer.

Så igår satt vi i halvklass och följde en mall som jag har knåpat ihop, där vi gick igenom fem steg hur vi kan tänkas skriva och gensvara på andras berättelser, filmer, presentationer, redovisningar etc. Det blev många diskussioner i smågrupper innan klassen till slut kunde bestämma sig för hur de skulle formulera sig. Eleverna och jag var inte alltid överens kring det vi diskuterade.

Hur skriver vi så att någon annan inte tar illa upp? Vissa ord i en mening är mer ”laddade” än andra. Förstår mottagaren verkligen vad vi vill föra fram? Om vi byter ut ordet ”men” mot ordet ”och” hände det otroligt mycket med en endaste mening.

Det här var väldigt lärorikt även för mig. Jag har kommit på något som jag tycker att jag har missat under året som gått.  Jag inser att positiv feedback/respons är en viktig del i arbetet med att webbpublicera, kommunicera och delge varandra på nätet. Genom att kommentera bidrar vi till att mottagaren får ta emot respons på ett arbete som han/hon har gjort. Då ska vi lyfta fram det positiva som vi ser/hör och kanske också lyfta fram något som kan förbättras och hur gör vi det utan att göra någon annan ledsen eller besviken? Det är det här svåra som vi håller på att utforska för tillfället.

Här nedanför ser du vårt första försök 🙂

En reaktion på “Respons på ett positivt och utvecklande sätt – svårt eller lätt?

  1. Pingback: Positiv respons och formativ bedömning | Öpedagogen

Kommentera