Ska eleverna kunna utantill eller?

Jag har en fråga till Sveriges alla matematiklärare, på högstadiet och/eller på gymnasiet:

Har eleverna tillgång till formelsamlingar eller liknande under lektioner och/eller provtillfällen eller ska eleverna kunna alla formler utantill? Jag tänker t ex på när de ska räkna ut triangelns area, cirkelns area eller liknande?

7 reaktion på “Ska eleverna kunna utantill eller?

  1. Det handlar om vilken typ av förmågor som jag vill bedöma, om det handlar om problemlösning eller att följa resonemang är det självklart att de ska ha tillgång till formler och andra hjälpmedel. När det gäller förmågan att lösa rutinuppgifter har jag inte låtit dem använda hjälpmedel men är inte helt övertygad om det är rätt!

  2. Om man förstår så kan man ju också formeln. Jag tror ändå det är viktigt för de flesta elever att skriva formel för att det ska gå att härleda tankeförloppet. För högre matematikstudier är det nödvändigt. Formelsamlingar är viktigt att kunna använda som verktyg. Vissa hävdar att man inte ens ska använda tid till att lära multiplikationstabellen, men i det långa loppet blir det tidsbesparande för de flesta när det automatiserats. Därmed inte sagt att det gäller för alla.
    Och som vanligt går det inte att generalisera och göra antingen eller 🙂

  3. Tillgång givet, varför tvingas lära sig formler utantill när det är användandes och modelleringen som är det viktiga. Förståelse varför formlerna ser ut som de gör lämpligt på gymn, kunna härleda enklare dito tex. Förståelse för begreppen viktigt naturligtvis, skilja på area, omkrets, volym etc.

    Peter

    • Jag tänker att det är enklare att bära en formel i huvudet än att komma ihåg att ta med sig ett formelblad? Hur tänker du om det? Självklart är det förståelsen som är viktigast, att kunna applicera formeln och veta var den kommer ifrån. Men vet man det är väl formelbladet överflödigt?

      • Jag vill bara inte att eleverna ska ”åka dit” när det finns hjälpmedel till hands. Självklart är förståelsen det allra viktigaste, det ifrågasätter jag inte alls. Var därför nyfiken på hur andra tänker kring detta. Mina funderingar kring detta dök upp eftersom jag läser Christian Lundahls bok Bedömning för lärande där han skriver om att man kan förenkla för vissa elever. Det finns en bild i boken som illustrerar detta och där dök det upp att eleverna fick använda sig av en formelsamling (fast det står ett annat namn i boken). Tack för att du och ni andra delar med mig, jag fortsätter att fundera vidare.

  4. Inte riktigt mattelärare än och när jag blir det är det på låg-mellan, men jag skulle säga att det beror på. Helst utantill såklart men då behöver de veta varför formeln ser ut som den gör. Var kommer det ifrån. Något som ofta går att visa praktiskt. Men det viktiga är kanske just varför och att kunna använda den och veta när man ska använda den. Så att det inte bara blir siffror i en formel.

    /Hanna

Kommentera