Tekniken får eleverna att le och röra på sig

När tekniken tas in i klassrummet och får användas av eleverna händer det spännande saker. Jag har i år tillgång till en SMARTboard i klassrummet och jag har bestämt att den ska användas, VARJE DAG, inte som projektor utan som den interaktiva tavla den faktiskt är. Under veckan som gått har vi använt den i engelskan och det händer saker när eleverna får använda den:

  • eleverna rör på sig,
  • de blir aktiva,
  • eleverna samtalar kring undervisningens innehåll och användningen av själva tavlan,
  • det skrattas i klassrummet, ja både eleverna och jag skrattar och fnissar för fullt,
  • det tjoas och görs målgester i klassrummet, målgesterna står eleverna för,
  • alla elever är delaktiga i det som händer på tavlan, även om det bara är några som arbetar där,
  • det leks roliga lekar och spel och vi lär oss när vi har roligt,
  • språket utvecklas eftersom vårt språk utvecklas när vi samtalar med andra,
  • eleverna lär med olika sinnen (hörsel, känsel, syn)

Och kommentarerna från eleverna uteblir inte:
– Vad är klockan? undrar en elev.
– Klockan är 12.30, svarade någon.
– Vaddå, vill du sluta NU??? frågar en annan elev. Nu när det är så himla roligt!
– Nä, jag bara undrade vad klockan är, svarade eleven.

Som lärare är det också intressant att börja tänka interaktiva lektioner. Det är inte helt lätt men när jag väl har börjat så märker jag att det poppar upp idéer mest hela tiden.

Kommentera