Putinkudde blev skämskudde

Jag undervisar mina elever i att vara källkritiska. Jag tycker att vi pratar och arbetar med det ofta och i relevanta sammanhang. Man kan tycka att jag borde föregå med gott exempel och göra som jag undervisar när jag inte är lärare. Men icke. I söndags blev Putinkudden en riktig skämskudde för min egen del.

Vaknade tidigt, kollade Facebook och där var den, Putinkudden! Jag hoppades och trodde att det var sant. Vips hade jag delat inlägget utan en tanke på att ta reda på lite mer innan jag spred vidare informationen och det tog inte lång tid innan jag fick reda på att detta inte alls var sant. Fniss och en liten lätt rodnad på mina kinder var snart ett faktum. Jag borde väl vara den som kan det här med källkritik, en som undervisar om källkritik och som varje dag pratar om källor och källkritik i mitt yrkesutövande. Men det är inte lätt, verkligen inte.

Idag var det dags. Jag berättade för eleverna om vad jag hade gjort och vi läste Viralgranskarens artikel om Putinkudden tillsammans. Därefter var jag nyfiken på vad eleverna tyckte om det jag hade gjort (och de har gett sitt medgivande till att jag fick skriva ner deras svar i min blogg):

  • Det var ganska roligt att det blev fel nu när vi pratar mycket om källkritik. Men alla måste få göra misstag för att lära sig.
  • Det var lite klantigt men samtidigt roligt.
  • Det var dåligt för att du ändå undervisar i det, tycker jag.
  • Jag tror att alla gör bort sig ibland. Om man hittar något jättebra så kanske man inte alltid tänker på att det är falskt. Men det är ju bra att vara källkritisk till allt som skrivs.
  • Jag tycker att Marie kunde ha lite mer koll på vad hon håller på med.
  • Det var inte så bra men jag tror att det var många som blev lurade.
  • Det var lite klantigt att du inte tänkte efter innan du delade den.
  • Jag tror att det var ett misstag av Marie fast man måste ju göra fel för att göra rätt
  • Jag tycker att Marie skulle väntat med att lägga ut bilden och kolla om det skulle kunna vara trovärdigt.
  • Du undervisar ju oss i källkritik!
  • Jag tycker inte att det var bra att du inte var källkritisk för att du pratar så mycket om att vara det.
  • Jag ska inte säga så mycket för så skulle jag nog också ha gjort. Men det var ändå lite dumt gjort. Alla gör misstag?
  • Det var lite klantigt eftersom vi jobbar så mycket med källkritik.
  • Jag tycker Marie var lite klantig för att Marie tjatar på oss om att vi ska vara källkritska.
  • Det var konstigt därför att Marie säger att vi ska vara källkritiska också glömmer hon det själv.
  • Jag tycker det var lite ansvarslöst av Marie att inte vara källkritisk innan hon delade vidare det där om Putinkudden.
  • Varit lite mer källkritisk och tänk på de fem källkritiska frågorna och tänka efter om det kan stämma.
  • Jag tycker att Marie skulle ha varit lite mer källkritisk och inte tro på Putinkudden. Jag tycker också att hon inte skulle delat det direkt utan att ha tänkte efter.
  • Det var konstigt att du inte tänkte på att vara källkritisk.
  • Konstigt att Marie inte är källkritisk, hon lär ju oss att vi ska vara källkritiska.
  • Jag tror att du inte tänkte på att vara källkritisk. Jag tycker det är dåligt för att du säger till oss att vara källkritiska men du är inte det själv.
  • Jag tycker Marie kunde ha varit mer källkritisk.
  • Marie kanske inte tänkte till just då för att det var roligt.
  • MARIE! Hur tänkte du nu? Du lär oss att vara källkritiska. IKEA skulle väl inte döpa en kudde till Putin. Tänk hur många IKEA-varuhus det finns i Ryssland.

Lite tips fick jag också från mina kloka elever:

  • Det är busenkelt att ändra en bild. Var på din vakt!
  • Kolla upp fakta innan du delar.
  • Du kan tänka på om ett så stort företag skulle göra så.
  • Kolla upp vem som ligger bakom bilden.
  • Marie kunde ha kollat på IKEAS hemsida om ”kudden” fanns.
  • Tänk på att vara källkritisk innan du delar inlägget.
  • Dela inte förrän du tänkte efter och varit källkritisk.
  • Tänk efter innan du delar eller lägger upp en bild.
  • Kom alltid ihåg att vara källkritisk innan du delar vidare något som i sin tur kan få konsekvenser.
  • Kolla på IKEA:s sortiment och kanske kolla metro.se
  • Att tänka mera innan man delar.
  • Försök att tänka på om det är rimligt.
  • Eeh, kanske tänka lite mer på det här med källkritik (med det hade ju varit lite cooolt om det så som du trodde :D )
  • För att tänka mer på källkritik kan du kolla på flera källor innan du delar något.
  • Nästa gång kan du fråga om bilden och att du kan tänka på vad det stod om bilden.
  • Använd de fem superfrågorna!
  • Jag tänker att Marie ska tänka i flera led innan hon delar bilder på internet.
  • Marie skulle ha kollat upp om det var sant eller inte innan.
  • Jag tycker man ska tänka om det är rimligt eller söka upp det.
  • Mitt tips till Marie är att tänka efter lite mer än vad hon gjorde denna gång :)
  • Nästa gång kan du kolla upp mer om vem som först skrivit om det och om det är sant.
  • De fem superfrågorna.
  •   

Detta misstag och felsteg jag gjorde har jag lärt mig så oerhört mycket av. Elevernas åsikter kring mitt agerande väger tungt och jag är mer än säker på att jag i fortsättningen inte kommer vara så snabb med att trycka på gilla-knappar och dela-knappar. Det här blev en källkritisk knäpp på näsan och en väldigt lärorik historia för mig.

Slutligen vill jag understyrka att elevernas tips här ovan visar vad de kan och tänker om källkritik vilket gör mig glad. Om de sedan är källkritiska innan de delar, gillar och sprider vidare har jag ingen aning om. Det är så lätt att bara skicka vidare, oreflekterat och inga tankar på konsekvenserna. Det är faktiskt så, jag vet…

Avancerad lektion i källkritik?

Vi fick en förfrågan från Radio Gotland om de kunde komma ut och göra ett reportage om hur vi arbetar med källkritik i skolan. Detta efter att Radio Gotland fått nys om just detta i Twitterflödet då eleverna och UR-pedagogerna hade en diskussion med varandra och visst fick Radio Gotland komma på besök.

Under inspelning av reportaget granskade vi en artikel om norrsken som Radio Gotland publicerade igår. Det blev många och intressanta diskussioner (som vanligt) om hur man ställer sig källkritiskt till en källa. Vi granskade bl a:

  • bilden i artikeln – Var den manipulerad/redigerad? Var den verkligen tagen i onsdags natt? Var det upphovsmannen som tagit bilden eller hade han i sin tur lånat den någonstans ifrån.? Frågorna blir ofta fler än svaren i sådana här diskussioner.
  • texten i artikeln – Här blandades åsikter och fakta och hur skulle vi ta ställning till det? Något som måste undersökas vidare.
  • länkarna i artikeln – Varför länkar Radio Gotland till en Facebookartikel? Är det trovärdigt? Vem stod bakom Facebooksidan?
  • källorna – Var de primärkällor eller var det sekundärkällor? Viktigt att veta och känna till.

Och så fortsatte diskussionerna. Besöket var ganska snabbt över och resulterade i det här ljudklippet och reportaget. Vill också passa på att säga att jag är så stolt över eleverna och deras kloka tankar och kunskaper kring detta. Nu är det upp till oss på Eskelhem skola att arbeta vidare med att kolla upp bildens upphovsman, faktan kring norrskenet och kanske se om vi kan hitta vem som står bakom Facebooksidan som Radio Gotland länkade till.

Som jag skrivit tidigare – det här är livsviktiga saker vi undervisar om. I de sociala medierna hör vi ofta uttrycket Viktigt och på riktigt och detta är verkligen ett sådant område. När eleverna blir medvetna kan de ta ställning för eller emot och det är först då de kan göra medvetna val.

Slutligen tyckte reportern att det var en hyfsat avancerad lektion i källkritik. Det höll inte elverna med om alls utan tyckte att det är väl lite så vi alltid brukar göra.

Källa på det!?

Att göra medvetna val

Jag tog avstamp i Utbildningsradions programserie Är det sant? och mixade med Webbstjärnans material. Slutligen synade vi mitt och mina elevers internetvanor och det hela utmynnade i en mycket intressant lektion kring MIK

Vi diskuterade vad en bra bild är och vem som egentligen bestämmer att så är fallet? Eleverna fick också diskutera vilka problem som kan uppstå om de skulle publicera en bild på en kompis. 

Efter denna lektion anser jag att det är livsviktigt att diskutera dessa frågor med eleverna. Vi tror att eleverna är medvetna om hur de ska tänka och bete sig på Internet. Det är de inte alla gånger. Vi i skolan måste lyfta dessa frågor, först då får eleverna syn på vad de vet och vad de inte vet. Därefter kan de börja ta ställning och göra medvetna val. 

Jag blev varm i mitt lärarhjärta när eleverna fick skriva ner sina tankar efter avslutad lektion. Håll till godo:













En dag med systersonen

När den 7-årige systersonen i somras bad mig om att besöka honom i skolan gick det inte att säga nej. I torsdags var jag på plats, i en etta på Årstaskolan. Som moster. Nyfiken. Intresserad. Det blev en intensiv dag med högläsning, subtraktion, alfabetsinlärning och förberedelser inför FN-dagen. Jag var glad över att ha blivit inbjuden. Systersonen var glad att jag kom.

IMG_9624.JPG

Dagen efter besökte jag Lotta Bohlins lektion med supertrevliga och engagerade elever. I två dagar fick jag förmånen att se hur andra lärare undervisar vilket är intressant, inspirerande och fick mig att fundera vidare på vad jag själv gör och varför. Slutligen blev jag inbjuden att vara gäst i Tänktanken. Alla lärare borde få bli intervjuade eller åtminstone få möjlighet att samtala om vad de gör och hur de tänker. Ett reflekterande samtal där lärandet står i fokus. En möjlighet att helt oförberett reflektera om sig själv och sin yrkesroll.

Med en godisskål placerad på en pall, tre micar, Micke Kring, Lotta och en mörk källarlokal blev det ett samtal om lärande i skolan, i raggsocksfabriken och lite till. 

Snabbt svar om upphovsrätt

Vi har ett fadderbarn och det bloggar mina elever om på sobita.se Vi har lite olika projekt på gång och bl a ska eleverna göra ett bokomslag till en berättelse de skrivit.

Flera elever ritar sina bokomslag medan flertalet faktiskt gör sina bokomslag i Minecraft. Detta utmynnade idag i en diskussion om de verkligen får publicera en skärmdump, från Minecraft på vår gemensamma klassblogg. Jag föreslog att de skulle hitta kontaktuppgifter till Minecraft och en elev satte genast igång att leta, iPaden låg på bordet framför honom. Det var inte det lättaste att hitta kontaktuppgifter och medan eleven surfade runt på Mojangs webbsida såg jag deras Twitterflöde. Eftersom mina elever har ett eget twitterkonto var det lätt för dem att twittra ut vår undran angående skärmdumpar och copyright. Svaret kom snabbt. Det tog bara 2 timmar.

Den digitala kommunikationen är helt fantastisk! Elever på den gotländska landsbygden kan faktiskt få tag på nästan vem som helst när frågorna pockar på. Det digitala skapar möjligheter till det livslånga lärandet och jag som lärare sitter bredvid och småler.

IMG_6694.PNG

#frågebatteriet

#frågebatteriet hänger runt min hals. Frågebatteriet följer mig hela dagarna för att jag ska vara medveten om hur jag ställer frågor. Till eleverna. Till kollegor. Till mig själv. När jag möter elever stannar några upp och undrar vad det är som hänger runt min hals. De bläddrar mellan frågorna.

När jag möter vuxna frågar de nästan ingenting.

IMG_6583.JPG

IMG_6582.JPG

Publicerat i frågor | Märkt frågebatteri | 5 Kommentarer

Tal som berör

Lyssnar på Årstaskolans pod Tänktanken. Idag lyssnar jag nyfiket på avsnittet om TalasomTED och Värmeradio. Jag känner igen så himla mycket av det som lärarna säger och tar även med mig saker att tänka vidare kring.

20140616-113731-41851984.jpg

Eleverna på Eskelhem skola gjorde också sina tal, som berörde dem, mig och förhoppningsvis någon annan utanför vår skola. Inspirerade av eleverna på Årstaskolan spelade de in sina tal i klassrummet. Talen blev precis klara innan sommarlovet så vi hann inte följa upp så himla mycket så det finns arbete kvar att göra när höstterminen drar igång. Flera av eleverna ville absolut göra nya tal i höst, innan de ens hade gjort sitt första tal. Andra elever gick stärkta ifrån sitt tal. De insåg också att förberedelserna var viktiga och att talet inte var så himla farligt att framföra som de hade trott från början.

20140616-113806-41886398.jpg

Nu ser vi fram mot hösten. Eleverna känner sig lite modigare och kommer bli finfina förebilder för de elever som till hösten ska börja i vår klass.

TeachMeet Almedalen #tmalmedalen

Jag fick en förfrågan av Helena Kvarnsell och Per Falk om jag ville vara med och arrangera TeachMeet Almedalen i . Ett TeachMeet har fokus på nätverkande i en trevlig miljö och vilken miljö denna ruin erbjuder! En gigantisk kyrkoruin från 1200-talet där du och jag får möjlighet att  inspirera/inspireras tillsammans med andra skolutvecklande personer och samtidigt insupa historiska och medeltida vingslag.

Idag är 70 personer anmälda, varav 10 har anmält intresse för att tala. Är du intresserad av att delta hittar du anmälan här. Jag kan garantera att du kommer gå ifrån TeachMeet Almedalen fylld av konkreta exempel från skolvardagen och i alla fall lite nyfiken på att vilja testa något av det du har fått presenterat för dig under den timme som vi håller på.

Före eller efter TeachMeet Almedalen kan du besöka lekplatsen som ligger precis bredvid ruinen för att gå på filmhistorisk mark. Lekplatsen användes som inspelningsplats när Pippi Långstrumpfilmerna spelades in då Pippi lekte tillsammans med Tommy och Annika just precis här.

Publicerat i Läraryrket | Märkt #tmalmedalen, TeachMeet, TeachMeet Almedalen | Lämna ett svar

Idag titulerar jag mig som en JÄKLA STOLT lärare

Jag brukar inte använda svärord i mina blogginlägg men idag tänker jag göra det. Jag är så JÄKLA STOLT över mina elever och vad de har presterat. Hur de har bjudit in till sina innersta tankar och känslor kring saker i deras liv som betyder eller har betytt något för dem. Att de sedan ville dela det med mig, sina klasskamrater och dig är grymt stort. Efter nitton #talsomberör stod jag där med tårar i ögonen och vi diskuterade hur vi blir berörda av olika saker. Jag blev så oerhört berörd av en elev som pratade om sin moster som dött i cancer eftersom min mamma dog i somras i cancer. En elev blev berörd av en klasskompis eftersom de hade upplevt exakt samma saker kring sina döda husdjur och så fortsatte diskussionerna.

Efter att ha fått se sina inspelade tal ville nästan alla elever dela med sig av sitt tal på nätet.  Aldrig har jag sett eleverna så engagerade i sitt skrivande eller i sitt muntliga framförande, trots att nervositet och rädsla stod där och drog i dem innan de satte igång. Efteråt stod eleverna glada och lyckliga för att de hade genomfört och lyckats med något som kändes en aning skrämmande.

Det jag tar med mig till nästa gång de ska göra nya tal, för det vill några göra, är att köpa in en bättre mikrofon så att alla verkligen hörs. Men man tager vad man haver och det blev ju himla bra ändå.