En elev blev trött. Eleven behövde göra något annat och ville visa vad eleven gjorde på Tradera. Jag satt nyfiken bredvid och hörde när eleven berättade:
- att man först söker på Google, skriver i T och vips så kommer Tradera upp som första förslag,
- man klickar på ”kategorier”
- att där klickar man på ”Tv-spel och dataspel ”och när det har kommit upp så söker eleven vidare sig på..
- x-box i sökrutan bredvid och vips..
- så kommer det en hel radda med saker man kan buda på,
- och då klickar man på bilden som man är intresserad av och så
- står det vad utropspriset är,
- hur många bud som är lagda,
- och när budet ska sluta (timmar, minuter och sekunder)
- uppe i det högra hörnet finns ett objektnummer,
- besöksantal, publiceringsdatum, fast pris, frakt,
- snittbetyg på säljaren
Jag tror faktiskt att vi skulle kunna tillbringa flera matematiklektioner på Tradera – decimaltal, medelvärde, datum, tid, statistik, tabeller, jämförpris – det skulle bara vara själva grunden för matematiklektionen. Samtidigt som vi har matematik på ”riktigt” så använder vi oss av datorn som ett pedagogiskt verktyg – ett komplement till matematikboken .
Det krävs mod, men skolan både kräver och behöver kreativa lärare. Blir vi bara bättre på att samarbeta kring goda idéer finns det hopp! Kul att hitta hit!
Vi skapar samarbete, precis här och nu.
Det tror jag också precis som du att världen utanför skolan ska tas in i klassrummet. Men det kräver en kreativ lärare. Det kan nog behövas stöd med hur man kan utforma uppgifter likt den du beskriver ovan. Finns det några läroböcker i matematik idag som är uppbyggda likt det sätt du beskriver?
Jag vet faktiskt inte. Jag tänkte inte lärobok utan Traderaidén bara dök upp.