Pedagogisk förvirrning …

I två dagar har vi i vår linje suttit och diskuterat frågeställningar kopplade till Lgr11. Jag stortrivs när jag får möjlighet att möta andra pedagogers tankar kring styrdokument, undervisning, formativ bedömning och vad det nu kan vara – tack till alla ni som bidrog. Det är inte alltid som jag vet vad jag själv tycker eller riktigt förstår vad andra vill ha sagt. Men denna ”pedagogiska förvirrning” sätter igång processer. Det snurrar till i huvudet och jag måste fundera vidare på de frågor som uppstår, jag stöter och blöter mitt med andras. I slutändan hoppas jag att denna pedagogiska förvirring landar i en pedagogisk insikt som i sin tur på nytt ska stötas och blötas med andra pedagogiska funderingar som i sin tur skapar ny pedagogisk förvirrning och som i sin tur…..

Skolans uppdrag att främja lärande förutsätter en aktiv diskussion i den enskilda skolan om kunskapsbegrepp, om vad som är viktig kunskap i dag och i framtiden och om hur kunskapsutveckling sker. Lgr11, s 10

 

 

Kommentera