Mer spelfilm i undervisningen

Vi har under veckan sett på Titanic. Jag valde filmen eftersom den passade in i vår undervisning om bl a utvandringen till Amerika. Men tänk så mycket annat vi fick på köpet:

  • All historia kring Titanic
  • Geografi – med England, Amerika, Atlanten och så lite till.
  • Frågor från eleverna mest hela tiden – Varför är det så? Hur kommer det sig att? När? Var det verkligen så på riktigt? Vad? Nyfikna och engagerade elever.
  • Vi ser filmen textad på engelska och eleverna får möjlighet att lyssna och läsa samtidigt.
  • Samtal och tröst runt filmen – för den är allvarlig, sorgsen och olyckan har hänt på riktigt.
  • Samtal kring Estonia.
  • Obehag av att åka båt när det gungar.
  • Intresset kring undervisningen – våra elever är intresserade av att se på film – det ger dem mycket att fundera vidare kring.
  • … och förhoppningsvis lite till.

Nu när filmen är färdigtittad på frågar eleverna på en gång: ”Vi kan väl titta på en ny film en annan gång?” Igår skrev jag ett blogginlägg om att jag inte hade tagit tillvara på en elevs intresse och engagemang, idag svarade jag ja direkt! För filmen ger så otroligt mycket och när en film är färdigtittad på kan vi diskutera, fundera, skriva och läsa mer om det vi precis har tittat på. Och det är just det vi ska göra nästa vecka.

Kommentera