Jag skrev rätt hela tiden

Med stort intresse, kreativitet och fantasi har idag en spännande berättelse kommit till. Genom att skriva på datorn slipper eleven det motoriska arbetet med pennan. Några enkla tryck på tangenterna underlättar och ger eleven tid att fokusera på innehållet, inte formen.

I 45 minuter arbetade eleven koncentrerat, ställde frågor, ljudade, läste det som eleven skrivit för att få en röd tråd i det som skrevs, frågade om bokstäver, prövade sj-ljud, ng-ljud, kopplade ihop texten med egenritad bild och avslutade till sist sin berättelse med punkt. Läs, njut och passa på att se vad eleven faktiskt kan. Hur skulle du bedöma texten och vad skulle du fokusera på i den fortsatta skrivundervisningen? Och det viktigaste av allt, elevens egen bedömning:

JAG SKREV RÄTT HELA TIDEN!

kursplanen i svenska:

  • … att använda datorn som hjälpmedel
  • genom eget skrivande fördjupar sin insikt i grundläggande mönster och grammatiska strukturer i språket samt utvecklar sin förmåga att tillämpa skriftspråkets normer
  • utvecklar sin fantasi och lust att skapa med hjälp av språket, både individuellt och tillsammans med andra,
  • kan, vill och vågar uttrycka sig i många olika sammanhang

Lgr11, kursplan i svenska

  • formulera sig och kommunicera i …skrift
  • Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sitt … skriftspråk så att de får tilltro till sin språkförmåga och kan uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften.

Och har du svårt att tyda vad eleven skrev hänvisar jag till det här blogginlägget.

5 reaktion på “Jag skrev rätt hela tiden

  1. Pingback: Jag skrev rätt hela tiden! | IT-pedagogen

  2. Pingback: Ett förtydligande – Jag skrev rätt hela tiden | Öpedagogen

  3. Hej!
    UNDERBART! Det blir rätt hela tiden… tack för att du förtydligar under också 🙂 Vi har startat upp ett arbete i f-klass på Kristinedalsskolan i Stenungsund med ASL, vi ligger i startgroparna och det är så inspirerande med barnens texter. Jag får ge mig in i din blogg och spana förstår jag! Barnen hos mig bloggar också och det har gett så mycket då några har gått in och kommenterat – de tycker att det är viktigt det de skriver 🙂

  4. Jag har haft förmånen att se barn när de arbetar på detta sätt med skrivande och dator. Min förhoppning är att fler i skolan tar del av metoden och inte minst när det gäller barnens skriv- och läslust. Finns det skriv och läslust hos elever är min slutsats att möjligheten för att uppnå godkänt i nästan samtliga ämnen är betydligt enklare än om den inte finns. Det finns en hel del viktigt som förmedlas i Arne Tragetons forskning, bland annat att få in fler böcker i klassrummet.

Kommentera