Fågelvägen ställer till det – igen

Jag har i ett tidigare inlägg berättat hur begreppet ”fågelvägen” ställer till det för elever i matematik. I förra veckan var det dags igen. En elev arbetar med skala och ska mäta ett avstånd – fågelvägen – men förstår inte vad uppgiften går ut på. Jag undrar om det är begrepp och det svenska språket som ställer till det i matematiken. När eleven väl visste vad fågelvägen innebar, var själva matematikuppgiften inte alls svår att lösa..

3 reaktion på “Fågelvägen ställer till det – igen

  1. Jag har grunnat mycket på språk och begrepp, till del troligen färgad av lärorikt och upplysande arbete med nyanlända elever. Som lärare och vuxna använder vi och begrepp på ett sätt som är självklart för oss. Att flytta inom landet kan sätta det vuxna självklara på pottan ibland (har provat).

    När det gäller läromedel har jag mer än en gång funderat över de ord som används och hur de tolkas av elever, oberoende om sverigefödda eller nyanlända. Är det inte så att språket förändras hela tiden, då är de ord jag vuxit upp med självklara för mig men inte med säkerhet för mina barn eller banbarn. Och – vilka ord har vi rätt att avgöra att eleverna ”skall” kunna/förstå?

Kommentera