Google – en bildbank?

Jag och eleverna diskuterar upphovsrätt och Creative Commonslicenser som en naturlig del av vårt arbete med Detektivenemilochvi. Och jag blir imponerad av vad de vet tillsammans. Vi pratar om elever i åldern 10 – 12 år, som vet en hel del saker om upphovsrätt, Creative Commonslicenser och copyright. Jag är rätt säker på att många vuxna inte ens är i närheten av deras vetskap inom detta område. Men bara för att de vet innebär det inte att de alltid gör det de vet. Jag och eleverna är inne i en lärande process och när vi lär oss blir en del saker rätt medan annat blir helt fel och det är precis så det ska vara. Att sedan diskutera ”rätten” och ”felen” skapar en förståelse och en språngbräda vidare i den lärande processen.

Att låna verk (bild, text, film, musik) av andra gör att vi ofta kommer in på att ”låna” från Google. Idag gick vi in på Google för att se om det går att låna bilder därifrån. Någon elev sa att det inte står någonstans om varken copyright eller Creative Commons om man får upp bilder på Google. Vi sökte på ordet ”häst” och fick en hel massa träffar på hästar att välja på. Vi klickade oss vidare på en hästbild och hamnade då på Nationalencyklopedin websida – och kunde se att Google inte är en bildbank, utan en plats där ”all världens” websidor finns samlade för att vi lättare ska hitta dem och sedan ta oss vidare till det ord/den plats vi letar efter. Längst ner på Nationalencyklopedins websida stod det klart och tydligt att den sida vi befann oss på var copyrightskyddad vilket också innebar att vi inte bara kunde ”låna” bilden på Google utan att undersöka på vilken websida den är placerad och vad som gäller för bilden där den finns.

Det här är inte helt lätt att förstå och jag är säker på att vi lär återkomma till denna diskussion fler gånger.

En reaktion på “Google – en bildbank?

  1. Pingback: Detektiven Emil och vi – nu är det slut | Öpedagogen

Kommentera