Hur sjutton ska jag synliggöra förmågorna?

Ni är säkert många som har förmågorna från läroplanen som något medvetet i er undervisning, bedömning, planering etc. Jag gör som jag alltid gör – jag trevar mig fram i jakt på att förstå, synliggöra och medvetandegöra. Längs med vägen brukar jag göra fel, misslyckas och sakta men säkert göra min ”vingliga” färd något mer rak och mot ett mål som jag till sist kan greppa.

Just nu felar och misslyckas jag i min ”jakt” att medvetandegöra förmågorna för mig OCH eleverna. Förmågorna har inte varit så synliga i min undervisning som jag idag önskar att de borde ha varit – varken för mig eller för eleverna. Därför blev jag oerhört glad när jag hittade Katja Mårtenssons förmågevägg, vilken fick mig att säga: Aha!!! Nu har jag trevat mig fram, genom Katjas förmågevägg, via Göran Svanelids artikel i Pedagogiska magasinet till att skapa FB-gruppen The Big Five. I The Big Five vänder och vrider vi på det mesta som har koppling till förmågorna i förskola, fritidshem, grundskola och gymnasium.

Och vad gör jag då tillsammans med eleverna för att synliggöra förmågorna? Ja, två saker har jag gjort så här långt:

ipadpanelen har eleverna under de senaste veckorna fått skriva vilka förmågor de har arbetat med när de skrivit blogginlägg, gjort filmer i iMovie och recenserat appar. Här ser du ett exempel på det:

Det finns fler exempel om du går in på ipadpanelen. Under eller efter lektionerna får eleverna i par eller i grupp diskutera vilka förmågor de har arbetat med vid t ex en matematiklektion, en skogsdag eller en svenskalektion, vilket bara tar några minuter i anspråk. Den här bilden får illustrera det (även om inte eleverna står så här i klunga och pekar). Det här tycker eleverna att de har arbetat med under dagens matematiklekiton. I vanliga fall brukar de samlas framför förmågeväggen och berätta för varandra vilka förmågor de arbetat med och vilka moment förmågorna kan kopplas till.

Om detta är rätt väg att gå vet jag inte, men jag prövar mig fram tillsammans med eleverna. Och det märks redan nu att de ibland går förbi väggen och säger: Idag har vi arbetat med att planera, diskuterat och argumentera 🙂

3 reaktion på “Hur sjutton ska jag synliggöra förmågorna?

  1. Åh, vad inspirerande! Det här ska jag fixa till hösten när jag börjar med en ny etta, det ska skolas in från början 🙂

  2. Tack snälla för att du delar med dig! Håller på att fixa något liknande inför hösten och då är det alltid kul att se/höra/ta del av andras tankar och idéer!

Kommentera