Boka mig för inspiration, workshop eller seminarier:
Webbpublicera – varför då?
Webbpublicering öppnar upp klassrummet då elever skriver för andra mottagare än enbart kompisar och lärare i den egna klassen. Kommunikationen står i fokus då fler får möjlighet att ta del av skolarbetet. Webbpublicering gör att frågor om internet, källkritik och upphovsrätt blir en naturlig del av det ordinarie skolarbetet och därmed utvecklar eleverna sin digitala kompetens, vilket de har rätt till enligt Lgr11. Eleverna får också möjlighet att arbeta multimodalt, då text, bild, ljud och film kan publiceras enkelt på t ex en blogg. Elevernas skolarbete blir på riktigt när människor utanför klassrummets väggar får ta del av det arbete eleverna gör i skolan. Jag presenterar mina klassbloggar som eleverna har arbetat med och slutligen, vilka förmågor utvecklar eleverna då de arbetar med webbpublicering?
Detektiven Emil och vi – att arbeta med skönlitteratur och närmiljö utifrån elevernas frågor och funderingar
Mina elever har arbetat med författaren Anna Janssons barnböcker om detektiven Emil Wern som löser mystiska detektivgåtor i Visby innerstad. Elevernas har fokuserat på att källkritiskt granska Annas Janssons texter och illustratören Mimmi Tollerups bilder. Utifrån detta källkritiska tänk har eleverna sedan fått undersöka om de miljöer som beskrivs i text och bild i böckerna stämmer överens med verklighetens Visby. Allt som eleverna undersöker utgår från deras egna frågor och funderingar om det vi har läst högt tillsammans i klassen.
Geocaching – en självklar del av undervisningen
Att arbeta med geocaching (modern form av orientering) i skolan, där teknik och pedagogik kompletterar varandra, med tydlig koppling till läroplanen.
Jag, eleverna och The Big Five
Hur kan vi tydliggöra de viktiga förmågorna i vår undervisning? Följ med på en resa i The Big Five´s fotspår. Ta del av vad som har hänt i min undervisning och vad som händer just nu när jag funderar tillsammans med eleverna och andra kring The Big Five. Allt med tydlig koppling till de moderna verktygens självklara plats i undervisningen och så lite till.
- Analysförmåga
- Kommunikativ förmåga
- Metakognitiv förmåga
- Förmåga att hantera information
- Begreppslig förmåga
Medie- och informationskunnighet (MIK)
Vi har ett uppdrag i läroplanen att göra våra elever medie- och informationskunniga (MIK). Det låter kanske svårt med genom att fokuserapå elevernas frågor och funderingar kring webbsidor, enkel programmering, källkritik, Google, upphovsrättsfrågor och mycket annat som ryms inom MIK skapar vi förutsättningar för att göra eleverna mer medvetna kring sin egen och andras roll i en teknikintensiv värld. Jag ser MIK som en självklar demokratisk rättighet och en livskunskap ingen kan vara utan idag, varken ung eller gammal. Ta del av vad vi gör på Eskelhem skola med elever i åldrarna 10-12 år.