Ringrostiga, men vad gör väl det

Så har läsåret satt igång och självklart fortsätter vi att webbpublicera våra skolarbeten. Förra året var det första gången vi webbpublicerade och nu kan jag liksom inte låta bli att fortsätta. Det finns så många vinster med att låta eleverna webbpublicera sina skolarbeten så vi lär fortsätta:

  • Vi arbetar ämnesövergripande – vilket står i Lgr11.
  • Eleverna får möjlighet att visa vad de gör i skolan. Skolarbetena blir liksom allas egendom. Det är inga konstiga saker vi gör i skolan utan mest skolgrejer. Vi har ställt upp dörrar och fönster på vid gavel – vi har tvärdrag och det känns väldigt behagligt.
  • Helt plötsligt fylls klassrummet med en massa människor som tidigare aldrig har varit närvarande. Vi lär känna helt nya bekantskaper, det kan vara elever, lärare, föräldrar, en rektor, en IT-pedagog eller faktiskt vem som helst. Vi tycker att det är väldigt roligt att så många vill hälsa på i vårt klassrum.
  • Vi tycker att vi har inspirerad många andra med vårt skolarbete förra året så jag tycker att vi fortsätter med det även i år. Du hittar våra nya skolarbeten här och här.
  • Vi lärde oss en hel del om Internet och upphovsrätt förra året. Vi började förstå att Google inte är någon bildbank, att vi i klassen kunde skriva en alldeles egen Wikipediaartikel och att vi kunde få låna bilder av andra upphovsmän som lagt sina bilder under Creative Commons. Vi lärde oss också att vi kunde få låna upphovsrättsskyddat material om vi först frågade och till slut fick upphovsmannens godkännande. Vi fortsätter även det här året med att använda Creative Commonslicenserat material, även om vi känner oss en aning ringrostiga. Vad betydde egentligen licenserna by, nc, sa och nd? Vi fick tänka tillsammans innan vi kom på vad de stod för. Att upphovsmannens namn skulle vara med, det kom däremot eleverna ihåg och det ser du exempel på här och här och här och här.
Vi har också ett gäng med elever som inte var med förra året så det här är något helt nytt för dem. Men de visar redan intresse för att hänga på och de håller som bäst på att lära sig skriva blogginlägg och söka efter Creative Commonslicenserat material. Vi som redan kan vi hjälper dem så att även de kan bli en del i årets upphovsresa.

2 reaktion på “Ringrostiga, men vad gör väl det

  1. Så himla bra! Jag försöker komma på tillfällen och möjligheter för mina elever att offentliggöra det de gör på lektionerna också. Än så länge är det väldigt begränsat, men vi jobbar på det. Tack för inspiration!

Kommentera