Så galet det blir

… och det är eleven som betalar priset genom att inte förstå det enkla. Om vi inte diskuterar matematiken – individuellt, i mindre grupp eller i helklass går mycket kunskap om elevernas förförståelse förlorad. Jag vill ge ett konkret exempel som dök upp för något år sedan:

Algebra, ekvationer, x, y och z. Bara orden och bokstäverna gör att eleverna får andnöd och varför ska det behöva vara så? I en diskussion kring vad x, y och z hade för värde berättade en elev att eleven alltid trott att värdet av x, y och z var detsamma som positionen i alfabetet. X är den 24:e bokstaven i alfabetet därför trodde eleven att x = 24. Med den tron om x:s värde blir ekvationen 5 x 4 = 30 – x väldigt konstig. Mer muntliga diskussioner i matematikundervisningen alltså!

Sedan undrar jag varför matematikböckerna i de yngre åldrarna har fjärilar, blommor och allehanda söta bilder för x? Varför kan inte eleverna redan från början lära sig att x är x, inte en ruta, en fjäril eller ett understreck?

4 reaktion på “Så galet det blir

  1. Håller fullständigt med 🙂 Byt blommor och fjärilar till x eller y. Eller så tar vi vårt ansvar och introducerar det vid genomgångar 😉

Kommentera