The Big Five

Det började med att jag läste en tweet för några dagar sedan och sen har det bara rullat på, i mina tankar, på Facebook och på Twitter.

Det började med tweeten som länkade vidare till Göran Svanelids artikel om The Big Five i Pedagogiska magasinet. LÄS ARTIKELN!!! När jag läste om The Big Five verkade det som om alla pusselbitar ramlade på plats. Helt plötsligt såg jag vad jag inte hade sett tidigare – jag såg innehållet och hjärnan gick upp i högtryck. Jag tänkte planering, bedömning, IUP, LPP, utvecklingssamtal, reflektion och utvärdering – allt som Göran berör i artikeln. I samma veva läste jag Lena Gällhagen och Elisabeth Wahlströms bok om surfplattan i förskolan, där de presenterade Lotusdiagrammet som jag inte hade hört talas om tidigare. Artikeln + lotusdiagrammet gjorde att jag såg en ”mall” framför mig. Jag gillar inte mallar, formen är inte viktigt alls, det är innehållet som är det viktiga, men ibland är mallen bra för att jag ska kunna se mina tankar och få ner dem på ett papper – det är nämligen först då jag kan se hur jag tänker och om jag tänker.

På lördagskvällen fastnade jag i en tråd i FB-gruppen Ipads i förskola och skola. Där kom en förfrågan om appar upp och jag hoppade in och lyfte fram att vi måste koppla apparnas användning till förmågor och färdigheter utifrån läroplanen och så rullade det vidare till The Big Five, lotusdiagram och diskussionen var intensiv 🙂

 Diskussionen kom också att dyka upp i FB-gruppen Ipads och en-till-en för år 6-9 där jag fick nys om en länk som tog upp The Digital Learning Farm. Wow, säger jag bara! Vilken fantastisk styrka det är att hitta kollegor på nätet som villigt delar med sig och som i sin tur kan få mina tankar att ändra riktning och därmed utvecklas vidare i mitt tänk:

Idag bildade jag FB-gruppen The Big Five och använder mig av hashtag #thebig5 när jag skriver om detta på Twitter. Gör det du med om du hoppar in i debatten, titta förbi och var med och tänk tillsammans med alla vi andra som funderar och tänker kring The Big Five – förmågorna i Lgr11.

Och precis i detta nu när jag sitter och skriver detta dimper det ner ett mail där Fröken Ann delar med sig av sina The Big Five – förmågor som hon har skrivit om till ett språk som eleverna ska förstå. Att hitta kollegor på nätet är större än vad många förstår och att dessa kollegor ständigt, ständigt delar med sig är ju helt fantastiskt. Vi kanske närmar oss den likvärdiga skolan med stormsteg när lärare från Sveriges alla hörn delar med sig och utvecklar den svenska skolan tillsammans.

Det känns som att jag är något på spåret – jag tänker undervisning i stort  men även specifikt när jag ska använda en dator, ipad eller en app i undervisningen. För hur häftigt, ballt och ”helt rätt” det är med ipads, datorer och appar i undervisningen är de ”bara” verktyg för att eleverna ska nå målen. Därför är det av största vikt att du och jag – pedagogerna vet på vilket sätt vi kan förankra dem i våra styrdokument så att The Big Five (förmågor) tränas – dagligen i den svenska skolan.

6 reaktion på “The Big Five

  1. Hej ! The big Five eller de fem stora som jag försvenskade det till. Så här jobbar jag med dessa. Har brukat dessa begrepp sedan jag läst artikeln. undervisar i åk2-6 Jag har gjort fem inplastade A4 varje blad har en förmåga. Svenska ”starka rovdjur” är mina symboler. järv.björn,lo, varg och på metakognitiv har jag barn med tanke moln och ”ringar på vattnet”. Förklaringarna varierar mellan åk 2 och åk6″. Jag ser det som att metakognitiv blir ”Förmågan att utvecklas” av de andra. Elevena förklarar med egna ord vad det innebär. Efter varje lektion så går vi igenom ex. hur vi fått/sökt information, vilka nya begrepp vi lärt oss och hur vi kommunicerat,samt analyserat detta. Sedan får eleverna med egna ord beskriva hur/vad de utvecklats.
    Jag tycker också att det måst bli enklare och tydligare Skriftliga omdömen.

    Skriftliga omdömen borde bara innehålla förmågorna. I alla undervisningsämnen tränas förmågorna ( i olika mängd)vi . kan vi skriva in i betygsskalan hur långt eleven nått inom ämnet i förmågan.

    LPP, generella utifrån läroplanen med förmågorna som ledord.

    IUP, se på LPP och Skr.omd. som skall ha samband. Utifrån differansen i förmågan och ämnet skrivs IUP med för eleven rimliga mål till nästa träff.

  2. Pingback: Förmågor | Skollyftet

    • Hej Göran
      Ja och vad jag förstår tänks det lite överallt runt om i Sverige kring The Big Five, tack vare dig. Föreläser du någonstans eller finns någon av dina föreläsningar kring The Big Five att se på webben?

      Nu tänker jag vidare utifrån detta så får vi se vad det landar i.
      /Marie

      • Hej Marie!

        Ja, jag föreläser en hel del, från Malmö i söder till Storuman i norr och det händer mycket kring Big 5 runt om i landet, från förskola till åk 9. Nu har jag byggt på med s.k. stödstrukturer som utgår från Big 5 och Lgr 11. Dessutom letar jag efter ett enkelt sätt att beskriva bedömningen för eleverna. Det är rena snurren ute i skolorna just nu där man försöker skapa LPP med bedömningsstöd med den goda förhoppningen att elever och föräldrar ska förstå dessa dokument. Tyvärr så gör det sällan och det tar otroligt mycket tid för alla inblandade pedagoger. Tänk dessutom på de stackars elever som ska försöka hantera hundratals LPP under sin obligatoriska skolgång. Dessutom alla UPI, skriftliga omdömen, utvecklngssamtal, åtgärdsprogram m.m. Nej det måste gå att göra enklare och TYDLIGARE. Det är det jag föreläser om.
        Var finns du?

        /Göran

Kommentera