Nyckelpigan och kamratbedömningen

Jag blev så inspirerad av denna film och den har legat och grott i mina tankar en lång tid.

Austin’s Butterfly: Building Excellence in Student Work – Models, Critique, and Descriptive Feedback from Expeditionary Learning on Vimeo.

Nu kommer jag först att testa arbetssättet tillsammans med de ettor som jag arbetar med några lektioner i veckan. Vi arbetar just nu med att utforska nyckelpigan, bl a utifrån böcker, film och ett VÖL-schema:

Photo 2014-02-11 13 00 35

Eleverna har nu fått rita en nyckelpiga, så som de tycker att en nyckelpiga ser ut:

Photo 2014-02-13 12 59 26

Därefter ska vi titta närmare på hur en nyckelpiga ser ut in i minsta detalj och rita av den. Sist ska vi jämföra med nyckelpigan som varje elev ritade först.

Vad som sen kommer att hända vet jag inte men jag tycker att det här är ett bra sätt att börja med kamratbedömning när det gäller de yngre eleverna. Filmen här ovan är också en väldigt bra introduktion till äldre elever för att de ska få syn på en arbetsprocess som är baserad på kamraternas konstruktiva feedback och att den slutligen gör att det arbete som eleverna vill presentera (oavsett ämne) hela tiden kan förbättras.

Kommentera