Där kommer jag springandes som värsta upphovsrättspolisen

IMG_4002

Att arbeta med Wikimini och framför allt kring upphovsrättsskyddat material är inte det lättaste. Eleverna har oerhört intressanta frågor som de ställer, ibland kan jag svara men oftast står jag där som ett frågetecken.

Just nu diskuterar vi det här med skärmdumpar av t ex Minecraft, Clash of clans och copyrightskyddade figurer, som t ex Pokemon. Eleverna vill såååå väldigt gärna lägga in skärmdumpar till sina artiklar (vilket, enligt mig, gör artikeln mer intressant att läsa). Eleverna söker via CC search och hittar till slut bilder på Minecraft och Clash of clans som ligger under Creative Commonslicens. De gör det efter konstens alla regler. Då kommer jag springandes som en upphovsrättspolis och säger: Nix, ni får inte använda de där bilderna, den som har lagt ut det gör troligen fel (eller gör personen rätt på Flickr men bilden får inte användas på Wikimini????) Ja du ser, ju mer jag funderar desto fler frågor dyker upp. Eleverna suckar och svarar snabbt att de minsann har sökt reda på Creative Commonslicenserat material och så är diskussionen igång. Det är inte lätt för 10-åringar att förstå och det är inte heller lätt för en gammal fröken att förklara alla turer kring detta område som verkar vara hur stort som helst. Jag hänvisar till Wikiminis regler för upphovsrättsskyddat material och berättar att de som lägger ut upphovsrättsskyddade bilder på Flickr, under Creative Commonslicens, troligen inte riktigt vet vad som gäller.

Skärmavbild 2013-11-15 kl. 15.00.01 En av mina elever löste i alla fall upphovsrättsfrågan genom att lägga in en bild som eleven hade ritat själv. Jag tycker att det är en toppenlösning men samtidigt kan jag förstå elevernas vilja att få lägga in skärmdumpar som visar så mycket mer om hur spel och figurer ser ut. Visst kan eleverna skicka mejl och fråga upphovsmännen och kanske få lov att använda verket på webben men då är det Wikiminis/Wikipedias regler som sätter stopp för användandet. Det är inte lätt att försöka göra rätt i den upphovsrättsliga världen, vara källkritisk och få ihop allt rätt, varken för en lärare eller en elev.

Slutligen undrar jag vad Wikimini gör med de artiklar där det finns upphovsrättsskyddat material?

8 reaktion på “Där kommer jag springandes som värsta upphovsrättspolisen

  1. Det är så kul och läsa hur engagerade eleverna är kring detta. Tänk vad vissa saker i undervisningen verkligen kan fånga elever och de blir helt uppslukade medan andra saker aldrig lyfter. Följer dig med spänning 😉

  2. Låt eleverna skriva eller ringa till upphovsmannen och berätta vad de vill använda bilden till och fråga om det är ok. Min erfarenhet är att upphovsmän oftast säger ja när elever hör av sig. Det är också ett bra sätt för eleverna att öva sig i att ta kontakter i samhället.

  3. Det vore intressant om någon med erfarenhet av att av misstag ha brutit mot upphovsrätten i bloggsammanhang kunde berätta vad som händer. Uppmanas blogginnehavaren att ta bort bilden, tas den bort enligt upphovsrättsinnehavarens gottfinnande (låter så mycket trevligare än godtycke) eller kommer det en stämning farande? Nyfiken!

  4. Det här med uppovsrätt är så svårt! Jag vågar knappt använda någonting av rädsla för att göra fel. Har svårt att förklara och lära ut kring det för att jag själv inte riktigt satt mig in i det. Creative Commons, är det jag ska ta mig an och lära mig om snart. Smart att rita själv! Och himla fint arbete blev det.
    Tack för ditt inlägg!

    • Var inte rädd!! Pröva, gör fel och lär av det tillsammans med eleverna. Så har jag och mina elever gjort under flera år och än är vi inte fullärda. Det kommer vi nog aldrig att bli. Vi lärare måste också kunna säga att vi inte kan men att vi nyfiket ska försöka ta reda på. Allt som jag har lärt mig om upphovsrätt och Creative Commons är genom det utvidgade kollegiet och att medverka i Webbstjärnan. Så fort jag har frågor kring upphovsrätt twittrar jag ut det eller så skriver jag och frågar andra på Facebook. Tror aldrig att vi kan lära oss allt kring denna delikata fråga – men vi kan nyfiket undersöka och då inte ensamma utan tillsammans med eleverna och andra kollegor. Lycka till Frida.

Kommentera