Ordna, hitta och samla

Har idag varit på Framtidens lärande och lyssnat på skolbibliotekarie Linda Spolén från Träkvista skola på Ekerö. Jag vill också ha en skolbibliotekarie vid min sida. En kollega, en som jag kan samarbeta och utvecklas tillsammans med i informationsdjungeln. Det lät så himla intressant att höra Linda berätta om att låna ut böcker var det lilla i hennes arbetsdag. Hon berättar att man på biblioteksutbildningen (om det nu heter så) läser bibliotek- och informationskunskap. Fokus ligger alltså på att ordna, hitta och samla info. Inte att låna ut böcker. Skolbibliotekariens arbetsuppgift är, enligt Linda, att utveckla elevens informationskompetens. Lära eleverna att hitta relevant information, och sedan sortera och ordna upp den funna informationen i form av t ex text, film eller musikvideo. Linda undervisar eleverna i upphovsrätt och källhänvisning – allt för att vi lärare ska kunna se var eleverna har hittat och hämtat sin information i form av text och bild – ett så oerhört viktigt samarbete som eleverna har rätt till. Linda säger:

Lärarna behöver min kompetens lika väl som jag behöver lärarens pedagogiska kompetens.

 

Oj vad jag önskar att jag fick arbeta tillsammans med Linda, eller vilken skolbibliotekarie som helst, en som fanns på skolan där jag arbetar. En som hjälper mina elever i informationsvärlden och utvecklar dem till medvetna informationssökare med hjälp av den kompetens som skolbibliotekarien besitter.

 

9 reaktion på “Ordna, hitta och samla

  1. Jag tror det behövs mycket mer undervisning i lärarutbildningen om skolbibliotek och skolbibliotekariens kompetens. Så länge det inte finns där så kommer vi att behöva förklara vad som ingår i vår utbildning och i vår kompetens.
    Det är inte bara i skolans värld det behöver uppmärksammas och förklaras. Som bibliotekarie på folkbibliotek får man också ständigt förklara för släkt och vänner att man inte läser böcker på arbetstid och att det inte är att damma böcker man gör på arbetstid. Man får ofta förklara att det är en femårig akademisk utbildning i bibliotek- och informationsvetenskap man har och att det handlar om att söka information, tillgängliggöra information, katalogisera och klassificera osv.

    • Jag tycker inte att det är så konstigt att folk i allmänhet tror att ni har fokus på böcker/bokläsning. Jag är glad att detta inlägg skapar en debatt så att er yrkesroll blir tydligare för oss andra som inte är insatt i er yrkeskompetens.

      • Nä, det är ju den delen av verksamheten man ser utåt. Men det är ju ungefär som folk undrar vad de gör på banken efter kl 15. Det blir bara lite tröttsamt att alltid behöva förklara att vi som jobbar på bibliotek också har en massa kompetens i att katalogisera, klassificera, söka information. Det gjorde vi ju även innan det fanns datorer men då var det kortkataloger och i böcker vi sökte informationen.
        Jag tycker ditt blogginlägg är toppen och vi behöver verkligen sprida vad vi har för kunskap och vilken roll ett skolbibliotek och en skolbibliotekarie kan ha i lärarnas och rektorerna fackpress, via lärarhögskolorna osv.
        Har du sett den här debattartikeln? http://www.dagenssamhalle.se/artikel/biblioteken-mer-aen-katedern-svaret-pa-skolans-digitalisering-200

        Mycket bra skriven!

  2. Jag håller med om att det behövs mycket kommunikation kring skolbibliotekens möjligheter och ibland önskar jag också att det skulle finnas någon instans eller dylikt som synliggör skolbibliotek. Jag tror dock att om vi alla hjälpa åt att kommunicera så ger det effekt. Jag brukar tänka att det är en del i mitt arbete, till skillnad från andra som inte har det som en del i sitt yrke. Ungefär så…

  3. Det låter så bara att vi kan och vill så mycket som bibliotekarier ute på skolorna. Tyvärr tycker jag att det är ett evigt motiverande och förklarande av vad jag och mina kollegor kan och vad vi kan göra på skolan. För mig har det gjort att lusten till mitt yrke har försämrats avsevärt när vi ständigt behöver göra ”reklam” för oss och våra kunskaper… Var ligger grundproblematiken i att vårt arbete är så ”osynligt” frågar jag mig ofta?
    still standing as a librarian 😉

  4. Pingback: Rock on – tankar från teachmeet och framtidens lärande | Skolbiblioteken Ekerö

Kommentera