Grädde på moset? Nä – undervisning!

Centralt innehåll från Lgr11

Det är det här vi ska undervisa om. Orden är tagna från det centrala innehållet i Lgr11. Det gäller ämnena idrott/hälsa, geografi, svenska, matematik och engelska i år 1 -9 – allt i en salig röra. Jag tycker det ser spännnade ut. Tänk vad många intressanta saker vi ska undervisa om: fotografering, fysisk aktivitet, skriftliga instruktioner, matematik, närmiljö, utevistelse, rimlighetsbedöming, vatten, regioner, diagram, ljud, rumsuppfattning, skala, datorprogram osv.

Jag skrev ner dessa ord och lade in dem i Wordle. Jag var intresserad av vilka ord som skulle sticka ut. Alla ord skrevs ner eftersom jag hade geocaching i tankarna.

  • Varför ska vi arbeta med geocaching i skolan?
  • Kan vi arbeta med geocaching i skolan?
  • Hur kan vi arbeta med geocaching i skolan?
  • Frågorna besvaras om du ser på bilden här ovanför.

Ingen ska kunna säga att geocaching i skolan är tidsfördriv, ”grädde på moset-aktivitet” eller inte har i skolan att göra över huvud taget. Om någon säger så kan han/hon inte sina styrdokument. Geocahing kan absolut vara en del av förskolan och skolans värld. Det står ingenstans i våra kommande styrdokument om hur vi ska arbeta. Det står varför och vad.

Se gärna ett filmklipp när jag pratar om geocaching i skolan på TeachMeet Framtidens lärande 2011 Jag börjar 21,38 min in i filmen.