, lite gemensamt prat om hur Scratch hemsida fungerar och sedan ville alla eleverna testa. Jag trodde faktiskt inte att det skulle bli ett så stort intresse kring att skapa med Scratch som det faktiskt blev. Jag fick ”kasta” ut eleverna när det var dags för rast för ingen av dem ville sluta. Och jag kan säga att jag är sämst av alla i vår klass på hur Scratch fungerar och vilka olika bitar jag ska använda för att få Scratchprojekten att fungera. Eleverna kommer till mig med sina frågor om hur de ska ta sig vidare och jag hänvisar dem oftast till någon av de andra eleverna som redan är experter på att programmera. Ett av elevernas allra första Scratchprojekt blev idag uppladdat på vårt gemensamma skolkonto.
Du skulle ha varit där, sett dem koncentrerat pröva och pröva igen. Du skulle ha sett deras ansikten som sken upp när deras figurer gjorde precis som eleven hade tänkt sig att de skulle göra. Du skulle ha hört skratt, frågor, uppmuntrande ord och elever som hjälper andra elever vidare. Om du hade varit där hade du sett motiverade, intresserade, engagerade och nyfikna elever som var kreativa och djupt koncentrerade i sin skapande process.
Det är underbart! Samma effekt för mig när vi jobbar med Kojo. De lär sig så fort och det är underbart att se hur några blir experter och kan lära sina kompisar. Eller för all del, sina ovänner med. Det förenar en hel del.
Såg dig på FETT13 och förstår att det intresserar många elever. Ska utforska vid tillfälle. // Marie