Obekanta tal – varför krångla till det?

DSC_0324Jag och eleverna var helt överens. Varför ska obekanta tal i matematikböcker ersättas med frågetecken, blommor, tomma rutor, fjärilar, noter (!?) och andra orelevanta symboler? Eleverna uttryckte det som att varför ska de lära sig olika symboler under skoltiden när de i alla fall i slutändan måste lära sig att det obekanta talet skrivs med en bokstav, vanligtvis x, y eller z? Varför göra det svårare?

Yngre elever kan minsann lära sig att ett obekant tal skrivs med en bokstav, lika väl som att det skrivs som en fjäril, frågetecken eller en not. Varför krångla till det?

 

4 reaktion på “Obekanta tal – varför krångla till det?

  1. Pingback: Vilken är din bild av skolan? | Från 80 till 100

  2. Pingback: JUST NU-LISTAN! Den om det som pågår i skolan! Lägg till! | Anne-Marie Körling

  3. Ja detta vore något för alla so! gör matematikböcker för yngre elever att ta till sig! Bra reflektion av dina elever.

Kommentera