Almedalsnytt #2: Lana eller läsa?

Kulturrådet i samarbete med Utbildningsradion bjöd in till seminariet Lana eller läsa? Medverkade gjorde Anna Ekström, GD Skolverket, Erik Fichtelius, UR, Rebecka Prentell, Sverok och författaren och läsambassadör Johan Unenge.

Nyfiket gick jag ditt och undrade om det skulle bli ett seminarie om Lana är bäst eller läsa är bäst. Erik Fichtelius exempel gjorde så att det inte blev så, han lyfte fram hur han som liten hade föräldrar som inte tyckte om att han läste serietidningar, att hans dotter lärde sig läsa av undertexter i ”läskiga” Barbiefilmer och han ansåg att det inte går att utesluta det ena eller det andra. Rebecka Prentell framhöll att vi i skolan måste ta tillvara elevernas intresse och passion när de befinner sig i skolan och att lika mycket som föräldrar läser tillsammans med sina barn kan de också spela datorspel tillsammans med dem. Ett alldeles lysande sätt att utforska tillsammans och vara delaktig i det som ens barn gör.

Johan Ungenge framhöll, i sin roll som läsambassadör, självklart bokens betydelse för läsförståelsen. Han framhöll att det går att skapa läslust bara det finns en tillräckligt intressant bok och där kontrade Erik Fichtelius med att en läsplatta, i egenskap av teknisk pryl, faktiskt kan skapa läslust hos framför allt killar.

Seminariet avslutades med publikfrågor och där efterfrågade en kille i 15-18 års åldern mer tillgång till interaktiv läsning. Han berättade om att han hade dyselexi och att hans läslust tog fart då han hittade ett historiskt datorspel där han var tvungen att läsa för att komma vidare i spelet.

Vi kanske inte ska vara så rädda när det dyker upp nya saker, vi ska däremot vara intresserade och försöka sätta oss in i det nya. Först då kan vi se möjligheterna, se framåt och få förståelse för det som är nu.

En reaktion på “Almedalsnytt #2: Lana eller läsa?

  1. Pingback: Kulturarv och digital delaktighet i Almedalen | bibliotekssamverkan

Kommentera