En lärorik dag i en digital värld, att förstå det som finns bakom

När jag började arbeta med digitala verktyg tillsammans med mina elever så tror jag inte riktigt att jag förstod vad vi höll på med. Jag förstod bara det ”ytliga”, att det skulle användas, inte hur det fungerade när vi skulle ”djupdyka” i det. Men för att förstå måste vi, både lärare och elever, pröva, misslyckas, ändra, pröva igen, lyckas och gå vidare.

Under tiden vi utforskade, använde och analyserade olika saker med hjälp av bloggen så började vi att förstå. Vi gjorde en upphovsresa tillsammans. Jag har nu förstått att ett utav våra uppdrag är att få eleverna att förstå deras egen roll och medverkan i den lärande miljön som idag omfamnar dem, ja samhället i stort. Den lärande miljön finns inte enbart i skolan utan även hemma hos eleven, hemma hos elevens kompis, farmor, kusin eller hos vem det nu kan vara. Om eleven då bär med sig en förståelse och en medvetenhet kring de spelregler som gäller på t ex Internet, i en app eller i ett online-spel så kan de lättare se sin egen roll i det som de samspelar med. Att de vet att de har rättigheter men att de också har skyldigheter på den digitala arenan innebär förhoppningsvis att de är bättre rustade när de växer upp och blir vuxna och ska arbeta i det samhälle som finns då.

Mina elever börjar även få lite förståelse och medvetenhet kring spel och appar och vad som krävs för att det faktiskt ska bli ett spel eller en app. Det tror jag är precis lika viktigt som att de ska veta vad Internet är, hur det fungerar och varför. I förra veckan var vi på besök på högskolan på Gotland där eleverna fick besöka Speldesignutbildningen på högskolans Motion Capture Studio och en av eleverna fick klä på sig en likadan svart dräkt som syns i videoklippet och alla mina elever fick då möjlighet att se hur man animerar t ex karaktärer i spel och filmer som t ex Avatar. De fick en förståelse för att animerade filmer och spel inte bara är spel utan att det ligger mycket arbete och riktiga människor bakom. De fick också lära sig att man inte väljer speldesignutbildningen om man vill spela spel. Det fanns det inte så mycket tid till, enligt den student som visade oss runt. Han berättade att det krävdes mycket matematik och att man skulle läsa högvis med böcker. 🙂 Det är viktigt med förståelse och det har vi ett uppdrag i läroplanen att ge våra elever under tiden de befinner sig i skolan. Efter det fick de möjlighet att besöka programmerarna på högskolan som nu programmerar elevernas appar. Där fick de se hur långt deras idéer till Androidappar har kommit, hur det ser ut när studenterna kodar elevernas appar och de fick även möjlighet till att tycka till kring programmerarnas val av bilder och upplägg.

Med andra ord, en lärorik dag i en digital värld.

En reaktion på “En lärorik dag i en digital värld, att förstå det som finns bakom

  1. Pingback: Kursmål i Digitala skollyftet – reciprok undervisning och Wikimini | Öpedagogen

Kommentera